Klik?

Maha Suci Allah

Maha Suci Allah
Powered By Blogger

Kata saya...

MAAF. MAAF. MAAF.

1. Andai terlewat update.
2.Andai terlalu pendek.
3.Andai tak memuaskan hati.

Friday, August 7, 2009

sesuci kasih seorang isteri 23

“Wah, kuih kegemaran abanglah.” Melihat sepinggan kuih karipap di atas dulang, aku terus bangun mencapai sebiji.
“Tak sabar-sabar ya.”
“Karipap buatan isteri abang ni paling sedap so abang tak nak lambat-lambat. Nak cepat rasa.”
Sekali lagi Alishah ketawa. Diambilnya Asha setelah dia menuangkan teh panas ke dalam cawanku. Aku yang sememangnya hantu karipap, mengambil peluang menikmati kelazatan air tangan Alishah.
“Perlahan-lahan, sayang.” Tegurnya pabila aku sudah menghabiskan dua biji karipap dengan pantas.
Entah apa yang merasukku, semakin pantas aku menyuap. Sebiji demi sebiji. Sehinggalah akhirnya aku tersedak apabila Alishah memasang televisyen dan muncul wajah seorang perempuan.
“Sofea Jane pula.” tegur Alishah perlahan dan karipapku sudah tersangkut di tekak.



Masa semakin pantas berlalu sejak aku menyedari adanya beban maha berat sedang menantiku pada malam ini. Sepanjang masa di rumah aku cuma berkeluh-kesah. Buat apa pun terasa ada saja yang tidak kena.
Kerana mahu mengelak ditanya Alishah mahu pun Mak Mah, aku mengambil keputusan keluar bersama Asha ke taman permainan yang terletak beberapa blok dari rumah.
Kawasan taman sunyi sepi kerana jam sudah menunjukkan angka mahu memasuki zon tengah hari. Terlalu lewat untuk kanak-kanak keluar bermain atau orang dewasa bersenam. Kalau tadi sekitar jam lapan, sembilan, memang taman ini riuh dengan gelak tawa mereka.
Asha ku letakkan di dalam stroller. Ku pasangkan penutup agar dia terlindung dari pancar matahari yang menyusup-nyusup di celahan dedaunan pokok.
Kami berjalan perlahan-lahan mengelilingi taman, di atas trek konkrit yang dikemaskan dengan jubin sambil aku bercakap itu ini sehinggalah akhirnya aku sendiri yang kepenatan.
“Aduh, anak papa masih senyum lagi? Tak penat erk?.” Usikku melihat cerianya wajah Asha.
Tentu sekalilah dia tidak terasa penat walaupun sedikit kerana dia cuma perlu duduk-duduk di dalam stroller dan aku pula menolaknya. Aku bercakap, dia pula cuma perlu mendengar.
“Kita rest kat sini ya, cute.” Tubuhnya ku angkat tinggi sambil pipinya ku kucup dua kali. Asha ketawa manja.
“Hmm…penat betul ya hidup ni. Papa rasa macam nak berhenti bernafas aje. There are so many things to do. To face. Memang tiring sangat-sangat.”
Ya, macam-macam masalah melanda hidupku sejak kebelakangan ini. Kalau dulu semasa di sekolah rendah, aku cuma perlu belajar sungguh-sungguh dan selebihnya ada orang yang memikirkannya untukku.
Papa sedia menguruskan semua perbelanjaan persekolahanku melibatkan yuran sekolah, yuran tuisyen, gaji pemandu untuk menghantar dan menjemputku dari sekolah, perbelanjaan hidupku meliputi makan minum dan pakaian.
Mama pula sedia mencurahkan seluruh kasih sayangnya kepadaku walaupun hakikatnya aku kadang-kadang perlu menjadi lebih daripada sekadar terbaik untuk merebut perhatiannya daripada Along.
“Hurmm…but I got you and mama. That’s more than enough for me. Allah s.w.t suruh kita bersyukur dengan apa yang kita ada.”
Asha angguk. Geleng kepala. Suka dia begitu. Berkali-kali dia ketawa sambil mengangguk dan menggeleng.
“Do you agree with me? Hah, dear?.”
Terkebil-kebil matanya memandangku. Alis matanya yang lebat dan lentik itu kena benar dengan warna kulitnya yang cerah. Asha mengikut paras mamanya, agaknya kalau Asha punya adik-adik, akan adakah yang menurut parasku dengan lebih dominan?
Agrh…terlalu awal pula mahu merancang menambah bilangan ahli keluarga dalam keadaan yang kucar-kacir begini.
“Asha nak adik tak?.” Soalku sengaja ingin bergurau sambil meletakkannya kembali ke dalam stroller.
Sebuah keluhan paling berat aku lepaskan sebelum mengambil keputusan untuk meneruskan langkah kembali ke rumah. Telefon bimbit pun aku matikan. Terbiar tak bernyawa di dalam laci.
“Sayang, let’s go home. Nanti mama risaulah pula.”
Entah-entah Alishah sudah siap menyediakan makan tengah hari di rumah. Walaupun perut terasa ‘kenyang’, aku fikirkan lebih baik kami pulang saja.

2 comments:

  1. nak lagi...tak sabarlah nak tahu cerita seterusnya....

    ReplyDelete
  2. sikit nyew.....
    nk lagi pls..

    -manja.lara87-

    ReplyDelete

cakap aje..saya layan..

Popular Posts