Klik?

Maha Suci Allah

Maha Suci Allah

Kata saya...

MAAF. MAAF. MAAF.

1. Andai terlewat update.
2.Andai terlalu pendek.
3.Andai tak memuaskan hati.

Tuesday, March 31, 2009

sesuci kasih seorang isteri 8

Selepas selesai makan tengah hari bersama akauntan baru syarikat, aku bergegas pula kembali ke pejabat. Siti baru sahaja menghantar sms mengatakan Radzin sudah sampai di pejabat.
“Sorry, bro. Lambat.” Termengah-mengah aku dibuatnya. Jalan jammed dan menunggu pula lif tak turun-turun.
Radzin tersengih kecil memandangku. Kami segera masuk ke bilikku dengan pesanan agar menghantarkan minuman kepada siti.
“Macam letih sangat aku tengok kau sejak ada baby ni. Kau kena stay up ke malam-malam kalau baby nangis?.”
Aku segera tepuk dahi. Malu sebenarnya. Mana pernah aku yang berjaga malam kalau anak kami terjaga. Alishah juga yang menjenguknya. Dia mendodoi Asha dengan selawat dan zikir sehingga si kecil tertidur semula.
“Tak adalah. Kenapa, kau rasa aku nampak tak bertenaga lagi ke?.” Setahu aku, setiap hari ke pejabat hatiku lapang. Senang. Kecuali dua hari ini, banyak benda perlu diurus setelah beberapa kali mengambil cuti. Dengan urusan temu janji Asha lagi.
Kehadiran siti bersama dua cawan teh menutup mulut kami serentak. Menunggu sehingga dia keluar semula namun sesuatu yang pelik bagiku apabila menyedari mata Radzin tidak henti merenung wajah setiausahaku ini.
“Minat ke?.”
“Hah?.”
Pecah ketawaku dibuatnya. Radzin…Radzin..
“Kalau minat, janganlah pura-pura. Orang cantik ni bukan boleh biar lama-lama. Sedar-sedar nanti dah ada yang rebut.”
Sudah dua tahun semenjak Radzin dan Tanya berpisah. Sudah besar pun anak tunggal mereka. Memendam rasa. Tanya ego benar tidak mahu menambah anak sedangkan Radzin yang sudah bosan bergelar anak tunggal, sudah tentulah menginginkan keluarga yang lebih besar.
“Ish, mana kau tau aku minat kat secretary kau tu? Pandai-pandai aje nak serkap jarang orang.”
“Aku tak cakap minat..aku cakap kalau minat.”
“Ada-ada ajelah kalau dengan kau ni. Dah, kita straight to the point. Discussion ni jauh lebih penting daripada gossip kau tu.”
Merah mukanya mencapai briefcase. Radzin…Radzin…





“Assalamualaikum, bang.”
Aduh, dah nak jam lapan! Asha mesti tengah risau ni. Ini semua sebab nak siapkan kerja yang memang tak reti nak habislah.
“Ya, sayang. Kejap lagi abang balik. Sayang ada nak apa-apa?.” Jadual pergi pasar setiap hari rabu untuk sementara ni dah pindah ke bahu aku. Alishah memang aku tak izin langsung bawa kereta keluar pergi mana-mana tengah dalam pantang ni.
“Nak abang balik aje. Tak nak benda lain. Dua-dua Alishah kat sini dah rindu kat abang.”
Ya. Dua-duanya Alishah. Dua-duanya pun milikku. Dua-duanya aku sayang sepenuh hati. Dua-duanya menyintaiku.
“Sekejap ya, sayang. Give me an hour. Lepas siap semua, abang terus balik.”
“Mudah-mudahan. Amin.”
Amin? Mudah-mudahan? Apa maksudnya?
“What do you mean, dear? Amin? Mudah-mudahan?.” Apakah dia menyangka aku melencong ke mana-mana? Ah, tapi isteriku yang berhati suci ini tidak pernah meraguiku walau sedikit pun. Tidak pernah dia bersangka yang bukan-bukan.
“Tak, bang. I didn’t mean anything. It’s just a pray for you. Mudah-mudahan Allah izinkan abang balik rumah bila dah habis kerja. Abang marah? Isha minta maaf.” Suaranya berubah lemah.
Aku pula yang terasa bersalah. “No, dear. Abang tak marah. Abang curious aje. Tak faham maksud sayang abang ni. Sekarang dah faham.”
Barulah aku mendengar helaan nafasnya yang benar-benar kelegaan. Alishah. Taat benar dia padaku.
“Thanks, abang. Isha letak dulu ya. Abang kerja baik-baik. Hati-hati duduk sorang dalam office tu. Both of us here love you. Assalamualaikum.”
“Waalaikumsalam. I love you two more, dear.”



Tidak ku sangka sama sekali kerjaku hanya berakhir di saat jarum jam sudah merangkak ke angka sepuluh. Suasana di sepanjang jalan raya sedikit sunyi namun gemerlapan lampu neon masih memeriahkan suasana.
Semasa sudah hampir sampai ke simpang masuk ke taman perumahan kami, telefonku sekali lagi berbunyi. Alishah ke?
Setahuku dia tidak akan menelefon berkali-kali jika dia tahu aku sedang bekerja. Apatah lagi tadi kami sudah berbual panjang. Seboleh mungkin dia memang tidak mahu menganggu.
“Hello, sayang?.” Terus sahaja aku menerjah. Berniat mahu mempermainkannya sedangkan beberapa meter lagi, aku akan sampai ke rumah.
“Abang?.”
“Sofea?.” Ah, lemah suaranya, lemah lagi lututku. Tanpa sengaja aku tertekan pedal brek. Berdesing juga tayar dibuatnya. Mujurlah cuma aku seorang menggunakan jalan raya ini sekarang.
Ada apa lagi perempuan seorang ini? Mahu diapakannya lagi diriku?
“Abang di rumah ke?.”
“Hmm..err, ya . Kat rumah. Kenapa?.” Belasah ajelah. Nanti kalau cakap bukan kat rumah, dia nak suruh datang rumah dia pula. Aku tak nak. Aku tengah penat ni.
Lama dia menyepi. Sesekali kedengaran bunyi batuk entah siapa. Dia masih kat Malaysia ke? Ya Allah…
“Hmm..abang boleh tolong sofea tak?.”
“Tolong? Tolong apa?.”
“Sofea demam. Dah dua hari. Boleh tolong belikan ubat? Sofea tak larat nak keluar rumah.”
Belikan ubat? Demam? Maknanya…
“Sofea masih ada urusan bisnes kat Malaysia. Lambat lagi baru balik Turki. Abang boleh tolong sofea?.”

12 comments:

  1. ai sofea, kau ade lagi upanya..
    pelik la, bkankah dia tau hsband yg trpaksa kwen ngan dia tw mmg xska kt dia, nape lgi kcau owh..
    da emo da alyn bca nie..
    xnak sofea ada..
    wat la nnti dia mntk cerai ke, ilang ingatan ke, ape ke...

    ReplyDelete
  2. cian alishah..
    sofea ni..tme ni la nak skt2..
    hihi..emo lak..

    ReplyDelete
  3. betul2..x yah de sakit2 sofea ni...menyibuk je...hehe

    ReplyDelete
  4. ishh...sofea ni...x tau malu btul...dh th kn kawen paksa nk terhengeh2 lg...x mau sofea....

    ReplyDelete
  5. lor cibuk la itu olang
    xmau2 die
    xmau ade sofea huhuhuhu

    ReplyDelete
  6. sambung...sambung ...tak sabar nak tahu cerita....

    ReplyDelete
  7. huhu..
    xbek r korng marah2 kan sofea tu..
    dy kira da ok ler tu ble dy x marah2 ble laki dy x amek tau pasal dy pon..
    laki neh x tau tanggungjawab langsung..
    walaupon kne kawen pakse..sofea tu ttap bini dy..
    so, jgan ler mrah2 kn sofea..
    kte bce jer cite neh smpi abis..
    sbb, cite neh len dri yg len..
    kak tyea mmg best r..
    sbb, sye x penah bce cite mcm neh..
    truskan usaha, kak..
    chayok!!!

    ReplyDelete
  8. we x bek marah sofea...
    sofea kan bini die gak....
    laki 2 yg x tahu tanggungjwb..
    kesian sofea 2..
    septut nye die kne beritau alishah yg die kawin 2....
    mesti alishah tima walaulpon die sedih...
    tapi ape pon cite nie mmg best....
    kak tyea,i love your story...
    kak tyea memang best...
    cite nie len dri yg len....

    ReplyDelete
  9. tq pada yg sudi membaca...tp janganlah gaduh2 erk...peace :)

    ReplyDelete
  10. SOFEAAAAAAAAAA!!!!!
    apsal minah ni...
    x phm aku...
    along die pown satu...
    benci along dieeeeeeeeee....
    kalau aku jadi zik,sampai mati pown aku x kn kawin ngan sofea tu..
    hisyyy.

    geram aku.........

    ReplyDelete

cakap aje..saya layan..

Popular Posts