Klik?

Maha Suci Allah

Maha Suci Allah

Kata saya...

MAAF. MAAF. MAAF.

1. Andai terlewat update.
2.Andai terlalu pendek.
3.Andai tak memuaskan hati.

Monday, April 20, 2009

sesuci kasih seorang isteri 13

“Hmm..sedap. 5 stars for my beloved wife.” Pujiku sebaik sahaja Alishah mengangkat pingganku yang sudah licin. Lauk ikan bakar cecah asam memang menyelerakan.
“Terima kasih.”
“Mari abang kiss sikit.”
Disuakannya pipinya dengan lagak manja sekali. Aduh, semakin cantik dia di mataku.
“Sikit aje?.”
“Aik? Dah nakal dah sayang abang ni erk?.”
Terukir senyuman di bibirnya. Lehernya yang jinjang begitu menarik perhatian. Putih kulitnya. Serupa Asha.
Kami bersama-sama membersihkan dapur kemudiannya. Seronok. Bekerja dengan santai dan lebih-lebih lagi ditemani orang tersayang. Dia membasuh pinggan, aku mengemas meja dan menyapu lantai.
Macam-macam yang kami bualkan sehinggalah akhirnya kami berkejaran di ruang tamu apabila Alishah ketakutan disimbah air.
“Abang. Jangan. Tak nak.” Jeritnya manja. Semakin galak aku mengusik.
Dari ruang tamu, dia berlari pula naik ke atas dan terus menerpa masuk ke dalam bilik. Entah riuhnya suara kami mengejutkan Mak Kiah atau tidak.
“Abang!!!.”
“Hah, kena.” Jeritku pula. Seronok melihat bajunya yang terkena beberapa titis air. Terpaksalah dia bertukar baju.
“Jangan.”
Begitu seronok berkejaran, akhirnya Alishah terjatuh di atas tilam. Termengah-mengah dia menarik nafas. Kesian pula aku dibuatnya.
“Sorry, dear. Penat erk?.”
Syukurlah dia masih boleh tersenyum. Memikat sekali.
“Penat. Nak tarik nafas pun susah tau.”
“Lah, iye ke?.” Cemas. Aku segera mendekatinya. Mengurut perlahan belakangnya. Teruknya aku kalau sampai dia sukar menarik nafas. Maknanya dia benar-benar kepenatan.
Seketika tanganku di situ, kedudukan kami yang terlalu dekat dengan hembusan nafasnya mengenai wajahku membuatkan sesuatu tiba-tiba terlintas di fikiran lelakiku. Nafasku sendiri mengencang tiba-tiba.



“Abang, ada call.”
Aku terpisat-pisat sendiri. Mengerdipkan mata beberapa kali sebelum mencapai telefon bimbit di tangan Alishah.
Siapa pula yang suka sangat mengganggu tak kenal waktu ni?
“Zikri.” Tegas. Siapa ini?
“Ya? Siapa ni?.”
Dengusan di hujung talian menyentak lamunanku. Dengan bebelanku yang memenuhi seluruh hati. Ya, aku lelaki yang suka membebel. Kenapa? Entahlah. Mungkinkah kerana isteriku perempuan yang tak tahu membebel maka aku sebagai suami mengambil alih peranannya? Hah, mustahil.
“Hei, Zikri. Kau kena datang hospital sekarang. Anak aku makin kritikal. Cepat.”
Hospital? Aku mengisyaratkan kepada Alisyah yang masih setia menanti aku selesai berbicara bertanyakan waktu.
Alisyah akur. Memandang jam di sisi katil. Tiga jarinya diangkat dengan senyuman manis di bibir.
“Sekarang ke?.” Tanyaku pula. Kemudian aku termalu sendiri menyedari kebodohanku.
“Hei, kau ni dengar aku cakap ke tak? Datang sekarang. Kalau ada apa-apa berlaku pada Sofea, kau tengoklah isteri kau tu pun menerima nasib yang sama.”
Ini secara automatiknya membuat aku tegak berdiri. Selimut yang terkuis mengena wajah Alishah tidak ku sedari. Tidak pun ku perhati.

9 comments:

  1. uhuk2
    saspen ni
    ape kne ngn sofea tu??

    ReplyDelete
  2. seannye la hidup zikri ni..
    gram lak bile pk blik perangai along die ni..isk2..sean alisyah..sean gak zikri..huhu

    ReplyDelete
  3. bila lagi nak sambung crite ni..

    best arh.

    ReplyDelete
  4. cita ni bila nak smbg..
    n ada brapa episode..
    grmnyaaaaaaaaaaaaaa..

    ReplyDelete
  5. tak suka la bapak sofea control hidup zikri
    ingat undang2 tu ikut suka dia ke?
    huh. emo tiba2.
    haha~

    ReplyDelete
  6. aduh...
    geram n bengang nye ngan cite ni..
    jahat tul apak mertua no2 dia tu..
    sabo je lah...
    zikri kena la tegassss..
    adesss..

    ReplyDelete
  7. benci la bpak mentua die tu...
    ank die pandai2 la jaga...
    hisy sakit ati tol aku...
    takkan sbb ank die kawin jadi x pandai jage ank...
    bpk mertua zikri tu islam ke tidak..
    hisyy,suke suke jje nk bunuh org..
    eeeeeeeee....benciiiiiiiiii
    kalau aku jadi zikri tu aku maki hamun dh bpk sofea tu....



    kesian alisyah...
    dhla takde mk bpk..
    satu lagi dh Tuhan nk tarik nyawa ank die nk mrh zikri tu nape

    ReplyDelete

cakap aje..saya layan..

Popular Posts