Klik?

Maha Suci Allah

Maha Suci Allah

Kata saya...

MAAF. MAAF. MAAF.

1. Andai terlewat update.
2.Andai terlalu pendek.
3.Andai tak memuaskan hati.

Sunday, February 24, 2013

Jangan Sentuh Hatiku 19


Dear korang yang disayangi,
Macam yang aku cakap sebelum ni, cite ni aku ingat nak bukukan. Jadi aku memutuskan untuk menjadikan episod 20 sebagai episod terakhir akan dipaparkan di sini. Harap maklum.
19
“Alhamdulillah.”
Suraya terus bangun. Mengumpul helaian-helaian kertas yang sudah selamat dia cetak menggunakan Canon Printer itu.
En. Naufal dan Nur Ain pula sudah mula menghirup sisa air kopi yang belum habis diminum. Sesekali mata En. Naufal mengikut pergerakan tangan Suraya mengumpul, meratakan susunan kertas kemudian staple kertas kerja itu. Binding tape warna gelap dia lekatkan penuh hati-hati.
“Dah?.”
Suraya lekas mengangguk. Kertas kerja itu dia hulur pada Nur Ain yang akan berjumpa dengan Puan Haziqah awal pagi esok.
“Nampaknya bolehlah saya balik dulu kan, encik?.” Nur Ain terus bangun. Kertas kerja itu dia susun sekali di atas barang-barang yang dia bawa ke mari tadi.
“Oh ya! Boleh..boleh. Maaf terpaksa curi masa Puan Ain dan Suraya malam ni.” Ujar lelaki yang sudah melipat lengan kemejanya hingga ke siku itu.
Tadi sempat juga mereka bertiga solat maghrib berjemaah. Sedapnya alunan bacaan surah-surah al-quran yang dibaca En. Naufal sampai sekarang masih melekat dalam fikirannya. Untunglah Cik Sharifah Aqila dapat berimamkan En. Naufal nanti.
Nur Ain segera berlalu ke biliknya selepas mengucap salam. Suraya pula lekas-lekas mengemas tiga biji cawan yang sudah kotor lalu diangkut ke pantry.
Laju saja dia menyiapkan kerjanya. Cawan-cawan itu disusun elok-elok di dalam kabinet sebelum dia matikan segala suis. Laci meja dibuka. Suraya capai tote bag dan Blackberry di situ.
“Dah siap?.” Suara garau itu kedengaran mendekat.
Suraya angkat mukanya dan mengangguk. En. Naufal sudah sedia mengunci pintu biliknya. Suraya pandang lagi semua suis. Bila pasti semuanya sudah ditutup barulah dia mula bergerak.
Lif yang kosong dimasuki. Dia juga takkan selesa kalau berkongsi lif dengan En. Naufal.
Sebaik sampai ke lobi, suasana sudah sunyi-sepi. Kereta Honda Accord suami Nur Ain baru saja berlalu. Mujur juga lobi dan kawasan depan terang-benderang. Dan mujur juga Suraya memang tiap-tiap hari meletak kereta di kawasan depan ini.
Kunci kereta di dalam beg digenggam. Tinggal keretanya dan kereta En. Naufal saja di situ. Suraya pandang sekeliling sebelum mula tekan butang alarm.
“Suraya.”
Astaghfirullahalazim. Suraya tarik nafasnya dalam-dalam sambil menoleh ke belakang. Hampir dia terjerit disapa tiba-tiba begitu.
Sorry buat Suraya terkejut.” Ucapnya dengan wajah bersalah. Nampak sangat riak terkejut di muka Suraya.
“Tak apa. Kenapa, encik?.”
“Dah lewat sangat ni. Biar saya hantar Suraya balik.”
Tote bag diletak di kerusi penumpang. Suraya kerut keningnya memandang En. Naufal. “Tapi..”
“Bukan dengan kereta saya. Saya follow kereta Suraya sampai ke rumah. Dah lewat malam ni. Saya risau.”
“Oh…”
“Suraya masuk dulu. Dah ready nanti, hon aje. Tunggu saya follow dari belakang. Faham?.” En. Naufal sudah mula menekan butang alarm keretanya.
Suraya sudah tak terkata apa. Kepalanya saja yang mengangguk lambat-lambat. Bila lelaki itu menyuruhnya segera masuk ke dalam kereta, dia akur saja. Central lock ditekan sebelum enjin kereta dihidupkan.
Gear dimasukkan. Brek tangan dilepas. Suraya tekan honnya sekejap dan dibalas juga En. Naufal.
Lelaki itu betul-betul mengekori keretanya sepanjang 25 minit perjalanan dari pejabat hingga ke rumah. Sekali dua dia ketinggalan bila berjumpa traffic light tapi tak lama kemudian, keretanya akan muncul semula di belakang Proton Saga putih kesayangan Suraya.
Sampai sahaja di depan rumah teres dua tingkat itu, Suraya terus capai Blackberry di tempat duduk sebelah. Nombor telefon En. Naufal yang masih setia berhenti di belakang didail.
“Assalamualaikum, encik. Saya dah sampai ni. Terima kasih temankan saya balik.” Ucapnya pantas.
“Tak apa.”
Agaknya abah atau umi sudah terperasankan lampu keretanya. Pintu pagar terbuka secara automatik.
“Encik nak masuk dulu?.”
“Tak apalah, Suraya. Dah lewat ni. Nanti ganggu abah dan umi Suraya saja. Masuklah, kemudian saya gerak balik.”
Suraya sudah terangguk-angguk di dalam kereta. Salam diucap sebelum dia putuskan talian. Pedal minyak ditekan perlahan untuknya masuk ke dalam ruang kosong di sebelah kereta abah.
Dari cermin pandang belakang, Suraya lihat Honda Civic warna taffeta white itu berlalu perlahan.
Blackberry sekali lagi dicapai. Kali ini dia terus ke ruang mesej.
Terima kasih, encik. Drive safe. :)

Saturday, February 23, 2013

Jangan Sentuh Hatiku 18



18
Telefon warna putih susu itu dia letak semula dengan rasa sedikit malas. Lama ditenungnya telefon itu sebelum mata beralih ke Elle Studio di tangan. Sudah pukul lima pun.
Baru juga perbincangan dengan Jabatan Kewangan selesai. Dia baru nak menarik nafas lega sebab semuanya jadi mudah dan perbincangan itu tak makan masa sampai sejam pun tapi nampaknya harapan abah nak dia pulang awal memang tak tertunailah.
Lambat-lambat Suraya bangun membawa sekali organizer di tangan. Pintu kayu itu dia ketuk dua kali.
“Masuk.”
Tombol pintu ditolak. Suraya hulur senyuman tawar pada En. Naufal yang masih sibuk membelek laporan kewangan di tangan.
“Kenapa, Suraya?.” Lelaki itu angkat muka memandang Suraya.
“Tadi wakil dari Syarikat Global Nine telefon. Dia orang nakkan paper work kita untuk projek chalet tu.”
En. Naufal melepaskan fail di tangan. Dahinya sudah mula timbul kerutan. “Bukan deadline lagi tiga hari ke?.”
“Ya, sepatutnya minggu depan baru hantar tapi tiba-tiba dia orang minta awal, encik.” Suraya serba-salah. Tiba-tiba saja Puan Haziqah memberitahu syarikatnya hendak cepat uruskan hal tender ini.
“Allahuakbar. Kenapa boleh jadi macam ni pula?.”
Suraya cuba sedaya upaya menayang muka tenang walau dalam hati risau juga kalau-kalau En. Naufal tumpahkan marahnya pada dia.
Spontan lelaki itu membelek sama jam di tangan sebelum kembali mengangkat muka memandang Suraya. “Suraya call Nur Ain. Pastikan dia jangan balik dulu. Apa pun, kita kena siapkan paper work tu hari ini juga.”
Arahan itu Suraya balas dengan anggukan. Laju saja dia melangkah keluar meninggalkan En. Naufal dan bergegas masuk ke bilik Nur Ain, Pengurus Projek yang memang terkenal dengan sikap workaholicnya.
Mujur sajalah Nur Ain memang jenis mahukan kerjanya sentiasa tip top. Tanpa banyak soal, wanita beranak tiga itu cepat saja mengemas dokumen yang perlu lalu diserah pada Suraya. Dia sendiri pula mengangkat komputer ribanya ke bilik En. Naufal.
“Suraya tolong buatkan minuman untuk Puan Ain ya? Nanti datang sini semula.” Arah En. Naufal selesai saja Suraya mengemas meja lelaki itu. Semua fail dan dokumen penting yang dibelek En. Naufal tadi sudah dia susun elok-elok di dalam rak.
“Baik, encik.”
Kalau ikutkan, Suraya boleh saja minta diri balik dulu tapi dia sudah cukup kenal bosnya yang ini. En. Naufal tak mahu duduk buat kerja berdua saja dengan perempuan. Dan selama ini, kalau terjadi kes lelaki itu perlu kerja lebih masa dengan mana-mana staf perempuan, Surayalah akan jadi mangsa untuk jadi peneman.
Dan Suraya tetap Suraya. Dia tak pernah rasa itu sebagai tugas yang mencuri masanya nak berehat di rumah. Dia malah berlapang dada, berbesar hati dapat menolong En. Naufal.
“Eh, buat over time ke?.”
Suraya tidak jadi hendak mencapai dua biji mug di dalam kabinet. Kepalanya dipusing ke arah pintu masuk ke pantry.
“Macam biasalah. En. Naufal kena stay up dengan Puan Ain. Siapkan paper work projek chalet tu.”
Bibir Farahin memuncung panjang dengan bentuk bulat. Tanda faham sangat. En. Naufal kan memang begitu. “So, balik lambatlah ni ya? Kesian.”
“Nak buat macam mana. Terpaksalah balik lambat sikit.”
“Alah, kau bukannya kisah sangat pun kan? Kau kan sanggup buat apa saja untuk bos kesayangan kau tu.” Usik Farahin dengan mata nakal. Beg tangan disangkut ke bahu kiri. Dia bukan jenis macam Suraya yang boleh saja tunjuk muka tenang walaupun terpaksa duduk di pejabat sampai pukul lapan malam.
“Hish, dengar orang nanti. Apa pula dia orang fikir, Fara.” Mug yang tak jadi diambil tadi terus dia capai.
“Alah, biarlah pun. Sama-sama bujang, tak ada masalah.”
Suraya sudah tergeleng dengan usikan Farahin. Kawannya seorang ini kan memang selalu nak kena. Buatnya En. Naufal sendiri yang terdengar, bukan ke malu besar dia nanti. Orang tu sudahlah nak menikah tak lama lagi.
“Jangan Fara. Kau jangan cakap macam ni lagi nanti-nanti tau. Aku yang malu kalau En. Naufal dengar nanti.”
Farahin sudah mula mahu ketawa. Kulit muka Suraya yang putih bersih itu sudah jadi merah dibuatnya. Takkan pula Suraya betul-betul sayangkan En. Naufal tu?
“Apa yang patut saya dengar, Suraya? Farahin?.”
Suara garau dari belakang itu berjaya menutup mulut Farahin yang masih berniat nak mengusik Suraya. Bulat matanya memandang Suraya.




~T.kasih utk senyuman itu.... :) ~


Thursday, February 21, 2013

Jangan Sentuh Hatiku 17



17
Niatnya tadi dia dan Farahin hendak keluar makan di tempat biasa. Restoran makanan utara yang gulai kawahnya sedap sangat dan dekat pula dengan masjid. Jadi tiap kali lepas makan, senanglah mereka singgah solat sekali.
Tapi nampaknya rancangan tu terpaksa ditangguh bila Zariff, suami kecintaan Farahin yang bekerja di pelantar minyak itu tiba-tiba saja muncul di lobi dengan bunga ros merah sejambak besar.
Farahin apalagi. Siap menangis sebab terharu. Iyelah, suami tu dah hampir dua bulan setengah tak balik. Mahunya isteri tengah mengandung sulung, lagi-lagi yang macam Farahin tak berdrama.
Suraya senyum simpul dengan kepala tergeleng-geleng mengenangkan gelagat pasangan suami-isteri itu.
Naskhah al-quran saiz mini di atas rak dicapai. Ada lagi empat puluh minit masa rehat. Suraya sudah hilang rasa nak makan seorang. Sebab itulah dia naik semula ke ofis dan duduk di surau.
Penanda warna biru itu Suraya alih sikit. Dia sudah sampai ke surah al-Ghifir. Sudah hampir nak sampai ke penghujung al-quran. Kalau rajin sikit, harapnya bolehlah dia habiskan bacaan hujung bulan depan.
Tapi itulah, kadang-kadang saja dia rajin belek dan baca al-quran selepas solat subuh. Mood malas yang selalu datang.
Istighfar dilafaz dua kali sebelum dia mula membaca bismillah. Dengan nafas yang ditarik, Suraya mulakan bacaannya dengan suara paling perlahan. Takut didengar orang dan takut juga mengganggu kut ada jemaah lelaki di sebelah sana.




Pintu kayu bercat varnish ditolak perlahan. Ada bunyi keriut sedikit. Naufal raup sisa wudhu yang masih menitis dari muka.
Matanya terpandang ke arah langsir biru gelap yang jadi pemisah untuk jemaah lelaki dan perempuan. Kain langsir itu bergoyang ditiup angin. Spontan matanya ternampak kipas angin yang berputar.
Naufal sudah istighfar menyangka kipas itu ditinggal tak bertutup bila tangannya tak jadi hendak menyelak langsir biru itu. Suara halus dari balik tabir itu mematikan langkah dan gerak tangannya.
Sedapnya suara dia mengaji!
Siapa eh? Setahunya tiap kali dia solat di surau kecil ini, belum pernah dia dengar ada sesiapa mengaji.
Naufal senyum senang hati di situ. Kalau bukan disebabkan orang itu dah menyebut sadaqallahul a’zim, memang dia takkan berganjak pun dari situ.
Lambat-lambat dia bergerak juga ke arah rak dua tingkat yang menyimpan sejadah dan naskhah al-quran itu. Sejadah warna merah dicapai. Sebelum meletak songkok di kepala, dia hidupkan sekali suis kipas.
Saat takbir sudah diangkat itulah telinganya tiba-tiba menangkap bunyi dering lagu Afgan-Padamu ku bersujud diikuti suara orang itu menjawabnya dengan satu salam.
Suraya!
“Astaghfirullah al azim.” Tangan yang sudah sedia di tepi telinga dia jatuhkan semula. Batal solat dia dibuatnya.


Bunyi dehem dari arah tempat solat lelaki itu membuat Suraya laju-laju menyarung tudung kemudian capai telefonnya keluar dari surau.
Ampun kalau mengganggu!
“Assalamualaikum, bah.” Ucapnya sebaik saja selipar di kaki sudah selesa tersarung. Lambat-lambat dia bawa kakinya masuk ke pejabat yang masih kosong. Agaknya semua orang pun masih santai-santai lepas kenyang makan tadi.
“Waalaikumsalam. Ganggu along ke?.”
“Taklah. Along baru habis solat tadi.”
“Hah, baguslah kalau macam tu. Ni abah ada benda nak cakap dekat along.” Abah berdehem lagi. Suraya sudah mula rasa lain macam sebab abah bila bercakap asyik nak berdehem, maksudnya abah hendak bercakap pasal benda penting.
Tapi benda apa pula kali ini ya?
“Petang ni, along balik awal sikit boleh tak?.”
“Kejap along check jadual dulu. Kut ada kerja lebih. Kejap ya bah.” Organizer di tepi komputer dibelek teliti. Kerja jadi PA bukannya ada rutin tetap sepanjang masa. Takut juga nak berjanji awal-awal.
9.30 am – Hantar kertas kerja dekat En. Naufal (√)
11.00 am – Siapkan draf surat jemputan (√)
11.50 am – Call Hotel Hilton buat reservation meeting hall ( √)
2.00 pm – Ingatkan En. Naufal meeting dengan jabatan sumber manusia
4.00 pm – Discuss dengan Jabatan Kewangan
“Hurmm, in sha Allah along boleh balik awal hari ni. Kalau tak ada apa-apa halangan, dalam pukul 5.30 along balik. Kenapa, abah?.”
Jelas dia dengar abahnya mengeluh lega sambil mengucap syukur. Jadi makin berkerut dahi Suraya. Macam ada apa-apa saja abah ni!
“Baguslah tu. Along nanti boleh tolong umi masak untuk dinner.”
“Baik, abah.” Kerut lagi. Pelik abah ni. Bukan memang dia dengan Sumayyah bergilir tolong umi di dapur ke tiap malam?
“Kita ada special guest malam nanti. Along balik awal tau. Okeylah, abah nak sambung kerja dulu ya. Assalamualaikum.”
Suraya sudah terkedu di kerusi. Abahlah kan, belum sempat dia nak soal-selidik siapa gerangan tetamu istimewa abah tu, panggilan dah terputus. Skrin Blackberry yang sudah jadi gelap dia tenung dalam-dalam.
          Siapa ya?





~ Aku berniat nak jadikan cite ni novel yg dibukukan n dicetak............~

Popular Posts