Klik?

Maha Suci Allah

Maha Suci Allah

Kata saya...

MAAF. MAAF. MAAF.

1. Andai terlewat update.
2.Andai terlalu pendek.
3.Andai tak memuaskan hati.

Thursday, March 12, 2009

sesuci kasih seorang isteri 6

Tujuh bulan berikutnya, perhatianku cuma pada Alishah. Dia tidak sesekali ku tinggalkan berseorangan di rumah. Pantang jam berbunyi, aku bergegas meninggalkan pejabat.
Dan akhirnya saat bayi pertama kami, zuriat dan pewarisku menjengah dunia, aku mengambil cuti selama seminggu. Walaupun mama datang setiap hari namun aku tetap mahu bersama dua orang puteri hidupku.
Ifti Asha Alisha. Sengaja ku masukkan nama isteriku biar mereka berdua menjadi dekat sentiasa.
“Zik cuti lama ke?.” Soal mama pabila sudah masuk hari kedua dia datang melawat cucu dan menantunya, aku tetap ada di rumah.
“Seminggu aje, ma. Mana lama.”
“Abang tu kalau boleh nak cuti sampai Isha habis pantang, mama.” Sampuk Alisha yang sudah aktif bergerak ke sana ke mari. Mujur dia mahu mendengar cakap mama. Kalau tidak dia pasti mahu turun naik tangga juga.
Mak Kiah pun sampai berbuih mulut menyuruhnya berehat tetapi ada-ada saja yang hendak dilakukannya. Isha...Isha...








Selesai bersarapan, aku membantu menyediakan air mandian untuk Alishah dan Asha sementara Mak Kiah menjemur pakaian. Mama selalunya selepas pukul sembilan barulah dia sampai.
“Abang, ada call dari office.” Panggil Alishah masih dengan suara yang lemah-lembut walau sedang cuba menjerit.
Aku bergegas masuk ke bilik. Alishah sudah berkemban, duduk di atas katil menanggalkan pakaian Asha.
“Hello.”
“Tuan, someone nak jumpa tuan sekarang. Dia tengah tunggu kat office tuan.”
“Err...siapa? awak tak cakap saya cuti?.” Siapa pula yang memaksa benar hendak berjumpa denganku? Setahuku semua tender projek-projek penting sudah ku serahkan kepada Marlia.
“Anak pemegang saham syarikat. Dia ada hal nak bincang.”
Bertambah pelik aku dibuatnya. “Pemegang saham mana pula? Tak ada appointment pun. Suka hati aje nak jumpa.”
Alishah sesekali memandangku dengan wajah berkerut namun segera ku balas dengan senyuman. Siapa agaknya ya?
“Hmm...dia cakap dia anak Mr.Khaleed. Tuan tak kenalkah?.”







Argh...mati aku!!!!!!
Tanpa menukar pakaian, aku bergegas memecut ke pejabat. Alishah yang terpinga-pinga tidak sempat bersuara.
“Mana dia? Lelaki ke perempuan?.”
Siti terpinga-pinga melihat diriku yang pastinya agak asing pada pandangannya. Aku selalu memastikan penampilan diriku sentiasa kemas dan berdaya tarikan di pejabat.
“Orang yang nak jumpa saya tu?.”
“Oh!.” Dia menepuk dahi. “ Ada dalam tu. Dah lama dia tunggu.” Seraya jari telunjuknya mengarahkan ke bilik pejabatku.
Dalam debar yang amat, aku membuka pintu perlahan-lahan. Ya Allah!!!!
“Sofea?.” Tegurku lemah. Terasa hendak gugur semua urat dan sendi lututku dibuatnya.







Sudah dua kali panggilan daripada Alishah terpaksa ku abaikan. Masakan aku hendak menjawabnya dalam keadaan Mr.Khaleed dan isterinya sibuk hendak berbual denganku. Bertanyakan itu ini termasuk hal rumah tangga.
Aku tidak menyangka mereka punya beberapa buah rumah di seluruh Malaysia ini. Salah satunya kondominium mewah ini yang dimiliki Mr.Khaleed. Sebuah pent house kepunyaan Sofea pula aku tidak tahu di mana. Tak berdaya aku hendak membuka mulut.
“Bisnes saya dekat Sabah tu dah makin okey. Kamu nak tolong tengokkan tak, Zikri?.” Mr.Khaleed tiba-tiba bersuara. Tegas. Dalam maksudnya tapi dapatlah ku simpulkan itu bukan sekadar pertanyaan. Ia lebih berupa sebuah arahan.
“Hmm...tak tahulah, ayah. Sebab saya dah selesa dengan karier saya sekarang. “
Mr.Khaleed terangguk-angguk. Sofea yang baru muncul dari dapur membawakan hidangan minuman terus menjadi perhatianku. Wanita ini kaya, cantik, berpelajaran tinggi malah bersopan pula tetapi kenapa dia tidak menemui mana-mana lelaki lain yang sekhufu dengannya?
Aku hanya mahu menjadi suami kepada Alishah, mahu bergelar papa hanya kepada anak-anakku yang mendiami rahimnya. Bukan Sofea. Bukan anak-anak lewat kandungan Sofea.
“Malam ni tidur kat sini ya, bang.” Sofea sudah datang ke sisiku.
“Err...”
Mr Khaleed memandang. Tajam. Tapi aku tidak akan membiarkan diriku rasa terancam. Dia bukan sesiapa.
“Saya tak boleh. Isteri saya duduk sorang kat rumah dengan baby kecil. Takkan nak biarkan.”
Alishah belum kuat mahu bangun menukarkan lampin si kecil. Cukuplah sekadar dia menyusukan anak kami. Tapi hakikatnya aku tidak punya hati langsung hendak bermalam di sini. Baru beberapa jam di rumah ini pun sudah terasa panas punggung.
“Tak upah maid ke? Kan senang.”
Aku senyum sendiri. “Isteri saya tak suka upah maid. Dia suka buat semua kerja sendiri. Dengan saya.”
Mak Kiah di rumah tu siapa?
“Lah, dia tak kerja ke? Full time housewife? Boring.” Entah, tapi aku dapat mengesan nada sombong dalam setiap patah kata bapa mentuaku ini.
“Kerja sendiri. Buat bussines tapi kecil-kecilan aje. Tak apa. Dia ada banyak duit.” Orang dah berlagak, kita balas balik. Lagipun memang Alishah memiliki sebegitu banyak harta pusaka dari arwah ayah dan umi. Mungkin sebab itu dia jarang mahu meminta-minta dariku.
Beberapa jam seterusnya, aku lebih banyak mendiamkan diri. Sekadar menadah telinga mendengar perbualan keluarga Sofea perihal kewangan syarikat masing-masing.
Lewat pukul enam, akhirnya berjaya juga aku meloloskan diri dari cengkaman derita bergaul dengan mereka.
Alishah!!!!


“Mari makan, bang.”
Aku angguk. Menanggalkan kopiah di kepala sebelum memeluk tubuh Alishah. Malam ini aku bersendirian solat.
Semasa aku sampai tadi, Alishah baru selesai mandi. Dia langsung tidak menunjukkan reaksi marah dengan kehilanganku hampir sehari suntuk. Dengan panggilannya yang langsung tak berjawab.
Malah dia senyum manis-manis, ambilkan tuala dan temankan aku sampai pintu bilik mandi.
“Sayang masak ke? Sedap aje bau.”
“Tak laratlah, bang. Baby menangis aje nak dekat sejam. Meragam. Sakit perut. Lepas bawa jumpa doktor baru okey.”
“Sakit perut?.”
Ya Allah, patutlah semua panggilan masuk tadi cuma dari isteriku. Sedangkan aku bersenang-lenang makan di rumah Sofea.
“Abang minta maaf. Naik teksi ke?.”
Alishah senyum meleret. “Sebab tu Isha call abang. Nak tanya mana kunci kereta Isha. Syukurlah jumpa juga dalam laci tu.”
“Isha? Sayang? Kenapa drive sendiri?.” Hampir terlepas pinggan di tangan dibuatnya. Baru berapa hari lepas bersalin, dia dah berani bawa kereta? Astaghfirullah....
Wajahnya berubah keruh. Aku bukan nak marah tapi risau. Siapa tak marah kalau isteri sendiri kena drive jauh-jauh sedangkan baru seminggu lebih bersalin?
“Isha minta maaf tapi abang pun sibuk tadi. Isha tak suka naik teksi, kan? Abang lupa?.”
Ini yang buat aku termalu sendiri. Ya, Alishah tak suka naik teksi dan sebenarnya tak pernah naik pun. Dia punya kenangan tersendiri menyebabkan dia tidak akan sesekali mendapatkan perkhidmatan kenderaan awam itu.
“I’m sorry, dear.”

p/s : baca ini dulu erk..saya bz sgt tuk bbrapa hari ni..kerja menimbun..hehe..

9 comments:

  1. hu..hu...

    sedeynyer..what if she knows the truth about her husband?

    can she accept it?

    ReplyDelete
  2. sedihnyer... saya rasa batter zik terus terang kat alisyah... baik tahu dari mulut dia sendiri dari puas makan hati baru dapat tahu..masa tu tiada maaf bagimu

    ReplyDelete
  3. eeeeeeee....
    geram tul lah...
    asl family sofea dtng kt c2??
    nk gngu family alishah ngn zik ke????
    hrp sgt diaorg xkcau umah tngga zik ngn alishah..biar je diaorg 2 bhgia..
    tpi xblh gak kn??sofea 2 still isteri zik..
    pe2 pn hope lpas nie jgn lah de something yg runtuhkn umah tngga zik ngn alishah..

    ReplyDelete
  4. arghh tidakk dh datang la plak sofea ni huhuhu
    cian kt alisha n baby nnt
    jgn cedih2 ye

    ReplyDelete
  5. ngeee,,,
    apsal la sofea nieh dtg blek..
    isk2..
    ceraikan je arh..
    huhu..

    ReplyDelete
  6. okehhh..
    kluarga mntua yg madu dh mula tnjuk taring!!huhu
    nyampah laa bdk sofea nih...
    mcm dh xde laki len dh kt dunia nih!!
    die yg bodoh sbnrnyer...
    lau esok2 msti salahkn zikri.

    ReplyDelete
  7. mnta2 dia bercerai dgn sofea...cr fmly dia pun mcm k.o jew...x nk lh terjadi ape2 kat hubungan alisya-zikri...

    ReplyDelete
  8. x sepatutnya zik tlg abg dia...
    hahahhaa....

    ReplyDelete
  9. lame 2gu smbgan yeee...xda lagi ke..??
    zik patut bterus terang ngan alisha....xpatut drahsiakn..huhuhuhuhuhu.

    ReplyDelete

cakap aje..saya layan..

Popular Posts