Klik?

Maha Suci Allah

Maha Suci Allah

Kata saya...

MAAF. MAAF. MAAF.

1. Andai terlewat update.
2.Andai terlalu pendek.
3.Andai tak memuaskan hati.

Sunday, March 3, 2013

Jangan Sentuh Hatiku 20 ~ L.E

Kerbau dipegang pada tali,
Manusia dipegang pada janji.

~ Selamat membaca....jangan lupa doakan negeri saya yang tengah bergolak~



20
Abah sedang duduk menghirup kopi panas di depan televisyen semasa dia merapatkan pintu. Saif pula sibuk menulis di meja makan.
“Assalamualaikum.” Suraya letak tote bag di atas sofa sebelum mencapai tangan abah lalu disalami.
“Waalaikumsalam. Dah makan?.”
Suraya geleng kepala. Mana sempat hendak makan tadi. “Along minta maaf sangat-sangat sebab tak dapat balik awal, abah.”
Tadi sebaik saja En. Naufal menyuruhnya memanggil Nur Ain, Suraya sempat juga capai Blackberrynya dan memberitahu abah yang dia terpaksa menyiapkan kerja yang tiba-tiba saja hendak disiapkan.
Mujurlah abah macam biasa, tak banyak soal dan menyuruhnya hati-hati pulang nanti. Malah abah siap offer diri datang menjemput kalau-kalau Suraya takut pulang seorang.
Abah melipat surat khabar yang terbiar begitu saja di atas meja kopi tadi. “Tak apa. Abah faham.”
“Semuanya okey ke, abah? Mana umi?.”
“Umi tengah panaskan lauk untuk along tu. Pergilah makan. Tadi dengar saja bunyi enjin kereta along, umi dah terus masuk dapur.” Ujar abah sambil menjuih bibir ke arah dapur. Tadi memang isterinya itu cepat-cepat memanaskan lauk sebelum Suraya tukar fikiran tak mahu makan malam.
Suraya menjungkit kening dengan senyum senang.“Iya ke, abah? Allah, susahkan umi saja.”
Tapi langkahnya dibawa juga masuk ke dapur. Sempat dia cuit pipi Saif yang serius sungguh menyiapkan tugasan latihan topikal Matematik Tambahan.
“Umi.”
Umi yang sedang ralit menyusun bekas berisi lauk-pauk di atas meja segera menoleh. Apron dipakai ditanggal lalu disangkut pada tepi peti sejuk. “Along, umi dah siapkan semua pun. Mari makan.”
Suraya merapat ke meja makan. Bau ketam masak mentega dilawan pula oleh bau sayur goreng cendawan membuat laju saja tangannya mencedok nasi ke pinggan.
“Umi dah makan?.” Soalnya apabila ibu ikut duduk di hadapannya.
“Kami semua dah kenyang. Umi siap masak istimewa lagi. Sekali along pula tak dapat balik awal. Tak dapat jumpa tetamu abah tadi.”
Tangannya diraup ke muka. Selesai membaca doa, dia celupkan tangan ke dalam mangkuk. Suraya senyum kecil memandang umi. “Along minta maaf sangat, umi. Ada kerja pula saat-saat akhir tadi.”
“Tak apa. Along makanlah dulu. Umi nak kemas barang-barang tu dulu. Pinggan tak lap lagi tu. Sumayyah tak tahu dah buat apa dekat atas tu. Tetamu balik saja, dia pun lesap naik atas.”
Lauk ketam dicedok sikit. Suraya korek sikit isi ketam yang terkeluar dari cengkerangnya yang keras itu. Umi kalau memasak, memang sedap.
Tapi Suraya sudah tak berapa berselera kalau lewat makan. Mujur dia cuma ambil nasi suku pinggan. Itu pun susah-payah dia habiskan.
“Alhamdulillah. Sedap umi masak malam ni.” Pujinya. Pinggan yang sudah kotor diangkut ke sinki. Dibasuh kemudian dilap sebelum disusun di dalam kabinet. Lauk-pauk yang masih berbaki dia salin ke dalam bekas bertutup. Boleh simpan di dalam fridge. Esok-esok boleh panaskan semula.
“Dessert umi buat tadi sedap sangat. Sampai licin adik-adik along kerjakan.”
Suraya ketawa kecil mendengar ocehan ibunya. “Umi buat apa?.”
“Puding marble. Tak merasalah along makan.” Dia sudah ingatkan Saif dan Soleh tinggalkan sedikit untuk Suraya tapi bila melihat kedua-duanya makan bersungguh sangat, dia pun jadi tak sampai hati nak melarang lebih-lebih. “Nanti esok-esok umi buatkan lagi. Tak apa kan?.”
“Tak apalah, umi. Along tak kisah pun.”
Meja makan dikerling sekali lagi. Pasti yang semuanya sudah selamat dikemas, baki makanan pula sudah disimpan, dia segera minta diri mahu naik ke bilik.
“Along.”
“Ya, umi?.” Langkahnya terhenti di meja makan.
“Umi dan abah ada hal nak bincang dengan along. Boleh kita bercakap dekat luar?.”

1 comment:

cakap aje..saya layan..

Popular Posts