Klik?

Maha Suci Allah

Maha Suci Allah
Powered By Blogger

Kata saya...

MAAF. MAAF. MAAF.

1. Andai terlewat update.
2.Andai terlalu pendek.
3.Andai tak memuaskan hati.

Thursday, April 2, 2009

sesuci kasih seorang isteri 9

“I’m sorry, my baby. Papa lambat balik.” Pipi mungilnya ku kucup. Lama. Terasa seluruh kasih sayangku tumpah hanya pada dirinya. Anak pertama kami. Entah ada lagi adik untuknya yang dikirimkan Yang Maha Esa buat aku dan Alishah.
Alishah masih di dapur. Tadi aku sampai dia tertidur di sofa. Walaupun sudah dilarang, dia bertegas juga mahu memanaskan lauk. Aku memang lapar tapi kalau sampai perlu menyusahkan isteri sendiri, aku masih boleh bertahan sampai pagi esok.
“Tak apalah, bang.” Pujuknya pula. Dirangkulnya leherku. Manja.
“Ini pun dah kurang. Patutnya masak lauk baru. Bukan setakat panaskan.”
Dan seperti selalu, aku cepat mengalah dalam hal-hal begini. Aku mandi dan menemani Asha tidur di bilik kecilnya yang ku hias indah dengan segala macam aksesori. Malah kalau boleh hendak ku letakkan sebuah televisyen di bilik anak kami untuk dipasangkan video-video keagamaan.
“Abang? Dah siap?.”
Aku tersengih mendekatinya. Mendaratkan sebuah kucupan di pipinya sebelum mengambil tempat di meja makan.
“Banyaknya lauk.” Takkanlah aku nak habiskan semuanya ni?
Alishah duduk selepas menyendukkan nasi untukku dan ….satu lagi? Alishah tak makan lagi ke? Astaghfirullah…
“Sayang belum makan?.”Dagunya ku cuit. Senyuman mekar di dua ulas bibirnya. Dia diam dahulu. Sibuk membasuhkan tangan suaminya ini.
“Sayang? Tak makan lagi? Kenapa tak makan? Sayang kan masih dalam pantang. Lain kali tak payah tunggu abang, sayang. Macam mana kalau abang tak balik tadi? Sayang abang ni tak nak makan sampai esok?.” Berapi marahku.
Aku kalau boleh tidak mahu bermasam muka apatah lagi mahu bertekak di hadapan rezeki seperti sekarang tapi memang tak tertahan rasa bimbang ni.
“Cuba lain kali fikirkan kesihatan diri sayang sendiri? Tak boleh ke? Tak tunggu makan dengan suami doesn’t mean you’re not a good wife, Isha. Please, take care of your own health.”
Dia diam. Makin berapi marahku. Malah masih ada senyumannya semasa dia mengangkat muka apabila mulutku berhenti membebel. Eh, tak ada perasaan ke isteri aku ni? Tak tahu marah?
“Sayang? Isha? Are you okay? Are you listening to me? You got what I meant?.”
“Yes, I got it, dear.” Itu saja jawapannya. Dengan lunak suaranya. Bukan dengan mata yang merah bengkak. Tak ada air mata langsung.
Aku diam. Dia diam. Kami diam.
Suasana menjadi semakin sunyi. Asha di atas sudah lena benar tidurnya. Dia tidak tahu dan aku tidak mahu dia tahu ada perselisihan faham antara kedua orang tuanya di tingkat bawah sini.
Alishah tiba-tiba bangun. Nak ke mana ?
Pipiku terasa hangat. Bukan lagi kerana api marah di dalam dada tetapi dengan kucupannya yang begitu intim. Hangatnya terasa hingga ke hati.
Di sisi kananku, Alishah mengukir senyumnya yang cukup menggoda. Diusapnya keseluruhan wajahku. Entah ayat suci quran bahagian mana yang dibacanya, hatiku terasa tenang tiba-tiba. Damai. Lega.
“Kita ambil wudhu? Kemudian makan. Okey?.” Selamba dia mengajak. Aku segera mengangguk. Marah itu api. Wudhu itu air. Dan tak ada benda lain boleh memadamkan api melainkan air.

6 comments:

  1. sikitnye...x puas baca...alishah isteri yg baik...huhu..tp cmne ngan sofea?..kan die suh suami die beli ubat?...

    ReplyDelete
  2. yes....sambung lah pjg sikit dear.....

    ReplyDelete
  3. uishkk bgusnye la alishah tu
    isteri yg baik hihihi
    next pls kak tyea

    ReplyDelete
  4. hu.h.u.u..

    pape pun thanxz kak for the n3!

    ReplyDelete
  5. best rr criter nih best sesangat n sweet sgt

    ReplyDelete

cakap aje..saya layan..

Popular Posts