Klik?

Maha Suci Allah

Maha Suci Allah
Powered By Blogger

Kata saya...

MAAF. MAAF. MAAF.

1. Andai terlewat update.
2.Andai terlalu pendek.
3.Andai tak memuaskan hati.

Friday, July 3, 2009

siapa yg salah ? 9

Mulanya nak singgah klinik yang mak ngah biasa pergi tapi sekali tengok ramai sangat patient yang menunggu, aku bawa Izzah pergi klinik yang sama yang doktornya tolong angkatkan Izzah dulu. Kebetulan pula kliniknya cuma ada dua orang patient.
“Nur Izzah Idznur..”
“Eh, nama Izzah tu. Jom masuk.”
“Tak laratlah, kak. Dukung boleh?.”
Hah? Nak aku dukung pula? ish, tak laratlah aku. Lagipun segan orang lain tengok.
“Tak apa. Akak pimpin izzah.”
“Tak nak.”
“Izzah, come on.” Aku terus berdiri. Nurse di pintu bilik rawatan dah terjengah-jengah mencari. Sampailah aku angkat tangan baru dia senyum.
“Akak, nak dukung.”
“Izzah..akak tak larat tau.” Masih cuba mengawal emosi. Izzah ni kan memang manja melampau-lampau. Mengalahkan budak kecik.
“Kenapa, puan?.”
Huh? Puan?
“Puan?.”
“Err..adik sepupu saya ni. Nak minta saya dukung. Manalah larat.” Cepat aku menjelaskan kedudukan sebenar. Ada ke patut aku dikatakan mak budak? Cis..ada juga yang kena pelempang sulung aku ni.
“Lah, adik boleh jalan lagi tak?.”
Izzah terus menggeleng.
“Okey, akak ambilkan stretcher nak tak? Or wheel chair?.” Umpannya lagi. Aku sudah mula senyum sendiri di belakang. Bagus juga idea tu!
“Akak, pimpin izzah jalan.”
“Hah, macam ni kan senang. Baik adik akak.”
“Tapi akak janji jangan biar doktor inject izzah tau. Izzah tak nak. Sakit.”
“Okey, kita tengok macam mana nanti.”
“Akak!!.”
Hihi…



“Eh?.”
“Ya, doc. Kami dua oranglah yang doktor pernah tolong dulu. Masih ingat ?.”
“Ingat. Sebab budak ni berat sangat, sakit tangan saya.” Selamba aje rupanya doktor ni. Nasiblah baik Izzah dah lupa so dia tak fahamlah apa yang kitorang discuss kan.
“Sakit apa pula this time?.”
“Doctor kenalah check. Baru doctor tau. Tanya saya, saya mana tahu apa-apa.” Sengaja mahu bergurau. Dah dia pun nampak selamba, buat apa aku nak bertegang and bertegas? Iya tak?
Doktor handsome..ya, bila dia senyum aje, jangan kata aku…entah-entah Izzah pun dah terpikat sama. Senyuman kelas pertama. Gigi dia putih. Kemas. Bersih. Dia ada lesung pipit tapi muncul kalau dia bercakap ajelah.
Pernah tak terfikir? Kenapa orang cantik ni selalu physically memang complete habis. Dah handsome, kerja bagus, gigi cantik, senyuman dia hebat…semualah. Tapi itu semua luaran aje kan? Lagipun mana ada hamba Allah yang sempurna serba-serbi.
“Adik demam dah berapa hari?.” Tiba-tiba doktor handsome sentuh tangan Izzah yang diletak atas meja.
Izzah toleh pada aku. Aik, dah kelu dah budak ni?
“Mak ngah saya cakap, baru pagi tadi dia rasa kepala anak dia ni panas.”
“Hmm..adik, lain kali janganlah main hujan. Tak elok. Kan dah demam.” Amboi…nasihat budak-budak pun dia pandai sampai Izzah yang jarang mendengar cakap pun terangguk-angguk, akur. Oh, my handsome..
“Sekarang kita kena check suhu badan adik. Bolehkan?.” Doktor handsome bangun. Aku masih ralit perhatikan semua pergerakan dia. Ya, aku nak admit…aku memang dah dilamun cintun…ahh..terasa gatalnya aku…
Diambilnya satu benda serupa batang ais krim dan letak kat mulut Izzah. Dia suluh-suluh sekejap dan kemudian suruh buat itu ini….rutin pemeriksaanlah..
“Eh, panas sangatlah badan adik sepupu cik ni.”
“Ya?.” Urghh…bodoh..kenapa tunjuk sangat tak tahu bidang medic ni? Hantu betul aku kali ini.
Doktor handsome senyum sekali lagi. Cik Sha terpempan sekali lagi. Doktor handsome kenyit mata di luar dugaan. Cik Sha hampir-hampir terbersin.
“Hmm..adik, doctor kena inject sikit. Bolehkan?.”
“Hah? Tak..tak nak..” aik, tak cukup bius lah pula Izzah ni. Ingat tadi dah terbuai habis layan doktor handsome yang siap tepuk-tepuk tangan dia perlahan gila.
“Sikit aje. Sakit sekejap kemudian adik sihat semula sampai bila-bila.” Pujuk lagi.
“Alah, tak nak..sakit.”
“Memang sakit tapi sikit aje, dik. Macam kena gigit semut hitam yang nakal tu aje. Tak sampai seminit, dah hilang sakit.”
“Adik tak nak…sakit. Dah pernah kena.” Menangis-nangis Izzah merayu, aku buat macam tak ada aku antara diorang. Tak ada masa aku nak layan Izzah, baik aku ‘pay attention’ pada si handsome seorang kat depan ni. Lega hati tengok dia.
“Adik, nak demam sampai buta atau inject sekejap dan terus sihat? Boleh makan ais krim.”
“Adik tak nak…takut..”
Hah, teruskan Izzah main peranan. Lagi lama korang pujuk-memujuk, lagilah aku suka. Bukan selalu boleh hadap muka doktor handsome ni lama-lama. Tak ada orang sakit, maknanya tak adalah chances aku nak datang sini.
“Adik? Sikit aje ya?.”
“Tak nak..”
“Hmm…macam mana kalau doctor belanja adik makan ais krim dengan kakak manis ni petang nanti?.”
Hah? Kakak manis?

1 comment:

  1. haha..best la..
    cepat smbung!!kakak manis..??sure dh perasan tu..

    ReplyDelete

cakap aje..saya layan..

Popular Posts