Klik?

Maha Suci Allah

Maha Suci Allah

Kata saya...

MAAF. MAAF. MAAF.

1. Andai terlewat update.
2.Andai terlalu pendek.
3.Andai tak memuaskan hati.

Wednesday, September 2, 2009

siapa yang salah? 11

Pukul 6.15 petang. Telefon tak berbunyi, pintu pagar tak bergegar. Mana dia doktor handsome aku ni? Takkan menipu kot?
Mak ngah dan pak ngah yang baru sampai buat aku kelam-kabut masuk dalam rumah. Direct ke dapur. Tak nak lah dia tanya-tanya apa yang aku buat senja-senja kat laman depan tu.
Aku capai teko dan bancuhkan air teh panas. Sekejap lagi diorang mesti nak minum petang. Dah nak makan malam pun masih nak minum petang. Tak reti kenyang ke apa?
Siap letak air, cawan dan kuih pulut merah, aku terduduk di kerusi sebelum loceng pagar tiba-tiba berbunyi. Sekejapan aku terus terbangun. Dia ke?
“Sha, pergi tengok siapa tu.”
“Ya, mak ngah.”
Kemaskan sikit baju. Nasib baik bedak tak luntur lagi.
“Eh?.”
Bukan si handsome yang muncul di depan mata tapi seseorang yang dah sekian lama tak mencariku. Lama aku terpaku di pintu.
“Abang?.”
“Sha, abang nak bagi benda ni dengan sha.”
“Benda apa, bang?.” Terketar-ketar aku tanya. Abang dah nampak lain. Makin kurus dan kulit dia gelap sikit. Mungkin dia banyak sangat buat kerja luar kot.
“Sha, siapa tu? Buat apa cakap kat pagar? Kalau tak kenal, jangan layan. Mat bangla ke?.” Suara mak ngah yang muncul tiba-tiba betul-betul buat aku terkejut.
Abang tengok aku. Dia tersengih sikit. Kesian, kena tuduh mat bangla pula.
“Abang saya, mak ngah. Boleh dia masuk?.”
“Abang kau? Abang mana?.”
“Mak ngah, abang saya. Harith. Harith Luqman.”
“Oh, Luqman. Suruhlah dia masuk.”
Peliknya. Takkan anak saudara sendiri pun mak ngah tak kenal kot? Oh, mungkin keluarga sebelah mak dia memang tak ambil tahu sangat kot…entahlah..biarlah dia.
Aku buka pintu pagar luas-luas.
“Mari masuk, bang. Kita cakap kat dalam.” Panjang sudah tanganku mahu menariknya sekali tapi teringatkan hubungan kami, aku termalu sendiri.
“Hmm..tak payah kat dalam lah. Duduk kat luar ni pun okey.”
“Okey.”


“Mak ngah, saya nak pindah.”
Nekad. Aku memang dah nekad. Terbeliak mata mak ngah dan pak ngah. Sudah cukup aku dilayan macam hamba dalam rumah ni. Sudah cukup aku dianiaya selama ini.
“Apahal sha nak pindah pula?.”
Apahal? Ketawa aku dalam hati. Dia boleh tanya aku apahal aku nak pindah? Macamlah dia dah cukup bagus layan aku.
“Mak ngah, tak usah nak pura-puralah. Saya dah tahu semua rahsia mak ngah sembunyikan selama saya kat sini.”
“Rahsia? Kau cakap apa ni?.”
Senyuman paling sinis aku lempar. Mak ngah menjeling tak nak mengalah.
“Apa sangat yang kau tahu? Hah, cakaplah!!!!.”
“Dosa sendiri takkan dah lupa kot, mak ngah.”
“Kau ni kan, sha. Tak sedar dek untung betul. Kau tau tak kau tu anak yatim piatu? Dah tak ada orang nak pelihara kau? Aku ambil kau dah cukup bagus tau. Dan sekarang kau nak pindah pula? Apahal kau ni hah?.”
Mak ngah dah berdiri cekak pinggang. Belum sempat aku mengelak, dia dah rentap rambut aku. Ya Allah!!!!
“Mak ngah, saya tahu saya yatim piatu. Tapi saya lagi rela mengemis di jalanan daripada jadi hamba mak ngah tau? Saya jadi orang gaji kat rumah ni, buat itu ini. Saya tak kisah.”
“Oh, rela mengemis ke? Baik, kau boleh keluar dari rumah aku ni dan jangan bawa satu apa benda pun. Pergi mampuslah kau kat luar tu.”
“Ya, sekurang-kurangnya saya tak makan hak orang lain. Terutamanya hak anak yatim macam saya ni.”
Dan aku terus lari masuk bilik. Ambil dompet, telefon dan bingkai gambar. Sarung tudung ke kepala dan terus keluar.
Air mataku tumpah betul-betul bila aku dah berhenti berlari. Hujan rintik-rintik buat aku tambah pilu. Ke mana aku nak pergi ni???
Rumah abang? Tapi sekarang dah malam. Aku tak boleh ke sana.
Rumah Wazir? Tapi aku segan dengan mak bapa dia.
Aku buntu. Mana nak aku melangkah ni? Abang…aku cuba telefon tapi malangnya kredit telefon dah lama tamat tempoh. Public phone pun tak ada kat sekeliling ni. Ya Allah..tolonglah aku, Ya Allah..

6 comments:

  1. akak,update la senarai episod novel kt tepi ni..senang sikit sy nak cari..minta maaf ye.. :)

    ReplyDelete
  2. please sambung lagi...
    dah lama tunggu cite ni..
    sambung cepat2 tau writer..hehehh

    ReplyDelete
  3. ciannye kt sha,cpt smbng kak...SKSI pn smbng ye?

    ReplyDelete

cakap aje..saya layan..

Popular Posts