Klik?

Maha Suci Allah

Maha Suci Allah

Kata saya...

MAAF. MAAF. MAAF.

1. Andai terlewat update.
2.Andai terlalu pendek.
3.Andai tak memuaskan hati.

Thursday, April 22, 2010

Mr & Mrs BFF 20

Jam sudah melewati angka lapan semasa dia membuka pintu rumah. Amishah sedang terbaring santai di atas sofa sambil menggigit pop corn, menonton tv.
“Amboi, tak perasan husband dah sampai ke, cikgu?.” Usiknya melihat sedikit pun Amishah tak bergerak.
Senyap. Khusyairi memandang pelik. Khusyuknya lain daripada biasa. Amishah selalu bukannya duduk diam membatu begini kalau di depan tv. Biasanya mulut dia takkan reti diam. Kalau boleh, tiap langkah pelakon pun dia nak komen.
“Yang? Kau tengok apa tu?.”
Rambut Amishah diusik dengan hujung jari. Melekat bau wangi syampu di situ.
“Jangan kacaulah.”
Khusyairi senyum lagi. Anak matanya segera berpaling ke kaca tv. Hah? Di luar sedar, ketawanya tiba-tiba kedengaran. Dari perlahan menjadi kuat. Menyebabkan Amishah dari diam jadi menjeling.
“Hish, busuk! Pergi jauh-jauh. Pergi mandi. Dah busuk datang kacau orang lagi.”
“Alah, busuk-busuk pun macho. Handsome.”
“Handsome? Uwekk...kau ni, mat perasan rupanya.” Panjang lidahnya dijelirkan dengan sebelah tangan mencubit selamba pada lengan Khusyairi. Tak disangka pula lelaki seorang ni pun dah pandai nak memperasankan diri.
“Aku tak perasanlah, shah. Ini kan memang kenyataan. Kau dah lupa ke berapa orang kawan kau yang syok gila dekat husband kau ni waktu sekolah dulu. Sampai ada yang sanggup kirim coklat tiap hari. Macamlah aku suka coklat, kan?.”
Kenyataan itu sekali lagi membuatkan Amishah menjelir lidah. Hal yang dah sekian punya lama pun nak diungkitnya..
“Itu hal lama. Budak-budak kampung, biasalah.”
“Yelah, budak kampung pun pandai juga diorang menilai ya. Aku juga yang diorang syok bersungguh padahal nak diikutkan anak Cikgu Razaklah yang paling pandai mengayat.”
“Anak Cikgu Razak?.”
“Ha’ah. Si mat romeo tu.”
“Oh, Ikhman ke?.”
“Siapa lagi. Dialah. Pengayat nombor satu tapi sampai sekarang tak kahwin-kahwin juga.”
Amishah senyum sendiri. Teringat pula lagak Ikhman si mat romeo itu pernah cuba mengirimkan surat kepadanya tetapi akhirnya diletakkan Khusyairi di atas meja Cikgu Razak sendiri. Esoknya, berbirat tangan Ikhman dan mereka berdua pula sudah saling senyum sendiri.
“Jahat juga kau dengan dia kan. Sampai hati kau aniaya dia sampai kena balun dengan abah dia yang garang mengalahkan singa tu.”
“Aku bukannya apa. Saja nak ajar dia tu sikit. Talam dua muka betul. Depan abah dia, mengalahkan malaikat. Sekali dalam kelas, huh!.”
“Alah, biasalah budak remaja. Tengah naik. Memanglah macam-macam perangai yang dia nak buat.” Kaki Amishah yang melunjur panjang ditarik Khusyairi lalu diletak pada ribanya. Niatnya mahu mandi tadi semakin pudar.
“Mana boleh kata macam tu. Sebab dia budak remajalah dia kena diajar.”
“Biarlah dia. Asalkan dia tak buat perkara melampau sudah!.”
“Hish!.” Khusyairi mencuit sedikit hujung dagu isterinya. “Anak mana boleh dibiarkan macam tu aje. Apa, anak kita nanti pun kau nak biarkan macam tu ke?.”
Biji pop corn yang baru sahaja melepasi kerongkong hampir terlompat keluar dibuatnya. Amishah merah muka. Anak kita?
Matanya spontan merenung lantai. Malulah! Anak kita pula tu. Bunyinya macam sedap aje didengar tapi.....betulkah dia nak ada anak dengan aku? Ke main-main aje macam yang selalu dia buat?
Beberapa saat matanya memandang wajah selamba Khusyairi yang kini sudah selesa menyandarkan badan ke sofa dengan sebelah tangan bermain-main dengan jari-jemarinya.
Suasana senyap itu membuatkan dia akhirnya menarik kakinya berniat mahu bangun masuk ke bilik namun terhenti pabila Khusyairi menggenggam tangannya erat-erat.
“Kau nak pergi mana? Temankanlah aku tengok tv dulu.”
“Err....aku...aku nak masuk bilik. Kau tengoklah sendiri. Jangan lupa mandi dan solat isya sebelum tidur.”
“Alah...janganlah tidur dulu.”
Amishah cebik bibir. Gila ke apa nak duduk berdua-duaan dalam keadaan mesra macam ni....dahlah tadi cakap pasal anak....menakutkan...kalaulah betul dibuatnya dia nak...oh, tidak! Aku tak berani!


Dua buah beg pakaian yang sudah siap berkemas di tepi almari ditenung lagi. Esok hari ahad. Penerbangannya jam 4 petang esok. Tinggal beberapa jam dari sekarang. Tanpa sedar, ada sesuatu mengalir turun dari pelupuk matanya.
Ri.....
Lelaki yang dulunya kawan baik kini sudah jadi suami. Niat nak bercerai tapi hati rasa semacam. Dan tadi....anak kita? Anak kita?
Mendengarnya macam rasa bahagia betul tapi betul ke tidak? Serius ke tidak? Dan paling penting aku nak ke tidak?
Aku macam nak tapi.....entahlah. perempuan yang dia panggil sayang dulu tu macam mana?
Dipanggil mama, umi, ibu, mummy atau apa sekali pun tak kisahlah. Asalkan merasa juga aku dipanggil begitu....dan dia? Papa? Walid? Erm, lain macamlah pula dengan karektor kami. Ayah? Abah? Nanti sama dengan aku pula. Daddy? Ah, kami bukannya orang putih.
Mungkin lebih sesuai panggil papa dan mama kot.....
Dan di hujung angan-angannya, ada segaris senyuman manis terukir di bibir. Air mata yang mengalir perlahan tadi mula berhenti. Alangkah...
“Yang? Sayang?.” Ketukan di pintu membawa jauh lamunannya pergi. Amishah lekas berpaling ke arah pintu yang sudah berkunci.
“Sayang? Shah? Dah tidur ke?.”
Dia cuba menahan senyum mendengar panggilan itu. “Erm...nak apa pula? Mengantuk ni hah.”
“Bukalah pintu ni dulu. Nak tanya sesuatu ni.”
“Alah, cakap ajelah. Bukannya hal apa pun.” Ish, saja ajelah tu nak cari peluang masuk ke sini.
“Kedekut betul nak bagi aku masuk ya.”
Senyumannya ditahan lagi. Mendengar nada manja dalam suara Khusyairi, biasanya dia memang akan mengalah tapi malam ini biarlah dulu.
“Kalau betul ada benda nak cakap, cakaplah cepat. Aku mengantuk ni. Lambat tak kena layan nanti.” Ugutnya.
“Yelah tu. Ni aku nak tanya, mana cadar dengan selimut aku sekali? Kau dah buang ke mana?.”
“Cadar? Selimut?.”
“Yelah. Yang kau pergi basahkan pagi tadi tu.”
Cadar? Amishah menggaru kepala. Cadar. Seingatnya pagi tadi dia sudah bersusah-payah mengeluarkan kedua-dua benda itu ke balkoni untuk dijemur. Jemur?
“Ya Allah, Ri.”
Dia bingkas bangun dengan jeritan. Hampir-hampir Khusyairi yang berdiri di hadapan pintu dilanggarnya.
“Apa hal kau ni? Macam apa aje.”
“Tak, Ri...cadar..cadar dengan selimut kau yang aku jemur tu...”
“Kenapa?.”
“Aku...aku lupa nak angkat. Kejap, aku pergi ambil.” Tanpa berlengah dia mengatur langkah pantas ke pintu dapur. Membuka pintu belakang dan sekali lagi menjerit melihat cadar dan selimut tebal itu kini sedang dibasahi hujan. Sejak bila hujan turun?


p/s : My dearest readers (Friends,ok?) : Saya tambah sikit ya...saya sedang menyambung cerita BFF ni skarang..syukur sebab rasanya ada idea dah sikit..macam semalam tu, saya tau idea xde tapi dipaksa keluar..but malam ni dia keluar sendiri walau sikit2..bab tu nak sambung cepat2 b4 hilang..haha..

17 comments:

  1. ye..ye...
    xkisah la atleast ade...
    xpe2...sy tgu,k...
    hehehe...nt klu leh,
    wat la pjg2,k..

    ReplyDelete
  2. satu jee yang saye nak cakap...cepat sambungggggg
    x saba nak tau pe yg terjadi pas nie..adekah die tidur secadar ngan amishah...jeng3

    ReplyDelete
  3. bile nak smbg cite 'cuci bersih2 ya....'
    da lame tggu n3 bru

    ReplyDelete
  4. waaaaaaaaa..
    nak lagik..
    tak puas bace la cegu..hihi..

    ReplyDelete
  5. best3...ape yg berlaku lepas tue...
    cepat2 la smbg

    ReplyDelete
  6. jgn dipaksa otak tu nak cari idea..
    nanti kelaut jdnya cerita awak..kekeke

    takpe2..carilah idea byk2 ek..
    nanti bolehlah sambung panjang2..kekeke

    saya sokong awak tau..jgn lupa tu..hehe

    ReplyDelete
  7. kah..kah..kah...
    Ri simbah air ke kt cadar tu..???
    eerrmmm....
    hik..hik..hik..
    sweet jer amishah ni..
    papa&mama..ble agknye ye...
    -yana-

    ReplyDelete
  8. hahaaaaaaaaa....shah dah mengelabah dah.......apapun, akak follow............

    ReplyDelete
  9. Nanti mesti dorang share selimut..hahahaha..malunye....

    ReplyDelete
  10. salam...OOooohhhhhhhh...happy giler..hehe..jujurnya saya happy sangat baca komen2 korang..yer, saya teruja sampai ternganga kejap tengok sampai ada 13 komen..selalu nak sangkut dua tiga pun susah..huhu..apa pun, korang dah naikkan semangat saya..( jujur punya pasal, sampai x tau malu ngaku suka ada komen.haha)..tp betullahkan, mungkin ada sorang dua je yg menulis tp x nak komen reader..saya mengaku komenlah yg buat saya jadi tambah semangat..haha..xpe, kalau ada yg rasa nyampah baca luahan hati saya ni, apa leh buat..hehe..tunggu yer, malam or petang esok insyaallah disambung..malam ni x leh..saya tengah siapkan bahan nak ngajar sok..harap sabar yer..

    ReplyDelete
  11. and 1 more thing ( hehe..dahlah membebel panjang kat atas, ada lagi yg tinggal )...pada yang tanya tentang CCBY tu, saya x sambung sebab saya rasa cite tu x dpt sambutan pun..huhu..tp memandangkan ada rupanya yg tertunggu-tunggu, akan segera disambung..maaf sangat2 ya..

    ReplyDelete
  12. sambung ye cepat2 cikgu......tk kerana bagi kami feel bila baca cite ni...

    ReplyDelete
  13. sal, aku ni menulis aje, korang yg membacalah yg patut dapat ucapan tima kaseh..tanpa pembaca, penulisan tu xde apa..kan?

    ReplyDelete

cakap aje..saya layan..

Popular Posts