Klik?

Maha Suci Allah

Maha Suci Allah
Powered By Blogger

Kata saya...

MAAF. MAAF. MAAF.

1. Andai terlewat update.
2.Andai terlalu pendek.
3.Andai tak memuaskan hati.

Saturday, July 11, 2009

sesuci kasih seorang isteri 19

Seawal-awal pagi, aku keluar ke pejabat sebelum sempat menikmati sarapan. Alishah tidak banyak soal malah dia tetap membawa sama si kecil untuk ku cium di muka pintu.
“Hello, along.”
“Kenapa, ngah?.”
“Mama dengan papa ada call along tak?.” Pejabat masih sunyi. Mungkin baru aku seorang yang sampai. Jam pun baru pukul tujuh.
“Tak ada pula. Apa hal? Angah cakap pasal Irman kena culik ke?.”
“Mana ada. Semalam isteri saya cakap, mama dengan papa nak buat umrah minggu depan. Bertolak tuesday nanti.”
“Hah? Don’t tell me..”
“Ya, diorang memang nak melawat along sekali. So, nak buat apa ni? Diorang mesti hairan kalau Irman tak ada kat rumah. Sekarang bukan summer.”
Along terdiam. Papa memang tak cukup percaya dengan anak sulung dia ni. Waktu remaja nakal bukan main, pelajaran entah ke mana…dah jadi bapa orang pun, keluarga pula tak keruan…
“Along kena jumpa syaitan tu. Mesti.”
“Saya pun fikir macam tu juga. Kalau along tak bertindak sekarang, pecah rahsia kita. Yang kena nanti, saya juga. Saya tak nak kehilangan isteri dan anak saya.”
“Alishah tu kan baik? Dia tak terima ke kalau dia dimadukan?.” Provokasi along yang satu ini hampir-hampir membuatkan aku terjatuh dari kerusi. Dah menyusahkan aku, dia boleh tanya soalan bodoh macam tu?
“Sekali lagi along cakap macam tu, saya tak teragak-agak ceraikan sofea dan korbankan along sekeluarga.” Titik. Aku terus menghempas telefon.
Bosan. Letih dengan karenah satu-satunya saudara yang aku ada. Mungkin selama ini aku nampak lembut sangat jadi along mengambil kesempatan. Tapi dalam hal ini, Alishah sentiasa yang utama dalam hatiku. Malah aku kadang-kadang jauh lebih sayangkan Alishah berbanding kedua orang tuaku yang sepatutnya wajib aku taati.
Mungkin adat orang beristeri memang begini. Tak dapat aku bayangkan kalau aku perlu berpisah dengan Alishah. Tak mungkin. Aku mungkin boleh mati dibuatnya.
Aura Alishah terlalu kuat menyelebungi seluruh hidupku. Aku tak pasti kenapa. Sedangkan kami bercinta cuma selepas akad nikah. Baru setahun lebih kami bersama tapi sayangku sudah benar-benar menggila.


Sedang aku elok bermesyuarat, telefon pula bergegar tanda ada panggilan yang masuk. Segan, aku biarkan. Dua minit menjerit akhirnya dia diam semula. Huh!
“Tuan, saya..”
Suara Hei Wan terpintas. Bunyi gegaran telefonku sekali lagi mengganggu. Kali ini semua orang memfokuskan pandangan kurang senang padaku. Terpaksalah juga aku keluar dari bilik mesyuarat.
“Angah!!.”
“Janganlah jerit, long.” Tak selesa.
“Along minta maaf. Kau kena buat sesuatu kalau tak nak rahsia kita pecah.”
Adakah itu ugutan? Terdiam aku menyandar di dinding.
“Apa lagi?.”


Hancur. Musnah. Ya Allah…
Sejak mendengar ugutan ayah sofea, aku rasa terlalu tertekan. Silap sikit, aku mungkin boleh menjadi gila. Ya, perasaanku jadi tak keruan. Emosiku memuncak. Selera hilang. Semuanya jadi serba tak kena di mataku.
Di pejabat, PA dan secretary jadi mangsa paling kerap, di rumah…mak mah yang aku hormat pun aku dah pandai kuatkan suara. Tercengang orang tua itu dibuatnya. Nasib baik aku belum pernah menyakiti Alishah dan Asha.
Rasanya aku boleh membunuh orang saat ini dan orangnya ialah abang kandungku sendiri. Silapnya. Kebodohannya. Kenapa sampai aku yang jadi mangsa? Kenapa? Itu yang buat aku terasa terlalu bodoh dan kecewa.
Kenapa aku ditakdirkan punya saudara sebodoh along? Kenapa tak dia dilahirkan dalam keluarga lain? Atau kenapa tidak dia jadi cacat saja waktu kecil jadi dia tiada peluang menyusahkan dan mendera aku sampai begini sekali?
“Kau kena bersama sofea. “
Arahan tu bodoh!!! Memperbodohkan. Mungkin kalau lelaki lain tidak kisah malah tak perlu sampai diugut untuk menerpa ikan segar di depan mata seperti sofea tapi aku bukan lelaki begitu.
Aku ada harga diri. Alishah padaku ada kedudukannya sendiri yang takkan terserah kepada orang lain lagi. Walau siapa. Walau sampai bila. Cintaku. Diriku. Batinku. Semuanya hanya untuk Alishah seorang.
Arghhh!!!!!!!!!!!!!

p/s: jgn pertikaikan napa pendek...hehe..plez..saya busy gila2 n sedang usaha gila2 nak sambung cite ni..sorry erk..n thanks 4 the support...

7 comments:

  1. huhu..sambong2!~
    besh nyeww..
    xpe pendek pun ^^

    ReplyDelete
  2. erm nk wt cm ne...
    dh busy kn...

    tp xpe la...
    sal ade n3...

    ReplyDelete
  3. betul6
    rehat6 dulu
    jgn la bg zik bersama sofea hehehe

    ReplyDelete
  4. jahat nye along die...

    ReplyDelete
  5. kak tyea
    x kisah la n3 pendek ke x. tp bile nk citer nape along die jd mcm tu?
    ke... dh ade citer ek?
    huwawawa sungguh mengganggu perasaan

    -oewyn-

    ReplyDelete
  6. sumpah tensen gile baca cite nihh ..
    argghhhh ..
    sian kat alisha tuh ..
    tensen2...
    tp, sofea tu cm baik je .
    tp, x suka gak .
    ahhh ..
    bini 2nd .
    x suka x suka ..
    x suka lah sbb si isha x tau lg die bermadu ..
    < emosi tak stabil bile baca cite ni . hahahaa

    ReplyDelete
  7. aku bace cite ni rase mcm nk gii bunuh aje along die tu ngan bapa mertua zik yg 2nd....
    knape la along die bodoh...
    ape mslh ngan along die..
    die pinjam duit ke....???
    kalau aku la kn jadi si zik tu..
    aku kasi tau dh si isha tu..
    yer la isha kn penyabarr&mane tahu die bleh terima kenyataan...
    lagi pun bkan suami nk menggatal nk kawin satu lagi..
    kn suami die terpksaaaa....



    tension gue bace ini cerita....
    aduh sih sakit hati bile tengok perangai along ngan bapa mertua zik yg 2nd tuuuu.











    frustttttttt!!!

    ReplyDelete

cakap aje..saya layan..

Popular Posts