Klik?

Maha Suci Allah

Maha Suci Allah
Powered By Blogger

Kata saya...

MAAF. MAAF. MAAF.

1. Andai terlewat update.
2.Andai terlalu pendek.
3.Andai tak memuaskan hati.

Tuesday, September 29, 2009

sesuci kasih seorang isteri 31

Akhirnya…ya, akhirnya setelah aku berkorban dan menjadi korban, malam ini papa dan mama akan dapat membawa bersama anak sulung mereka bersama keluarganya sekali.
Mereka dijangka tiba di KLIA pada pukul 10 malam nanti. Aku bercadang mahu mengajak Alishah dan Asha ke rumah mama dan papa petang ini. Membantu apa yang patut untuk kenduri kesyukuran menyambut kepulangan mereka.
Selama seminggu lebih mereka menunaikan umrah dan seterusnya melawat keluarga Along, tidak sekali pun aku ke sana selepas kenduri dulu.
Bukannya malas tetapi tiada masa. Tambahan pula hanya ada keluarga Pak Long sahaja di sana sedangkan aku bukannya rapat benar dengan isteri dan anak-anak Pak Long. Hanya kenal biasa-biasa sahaja.
Keluarga Pak Long dulu menetap di Singapura hampir 20 tahun maka kami memang jarang bertemu. Kalau pun ada majlis keluarga, aku si pendiam yang jarang mahu bersosial dengan mereka.
Riezman, tua 10 tahun daripada Along. Sudah punya seorang cucu perempuan. Puteri Yasmine, tua 7 tahun daripada Along. Anak sulungnya baru sahaja melaporkan diri bertugas di sebuah hospital di Sarawak. Puteri Hidyah, tua 3 tahun sudah mempunyai anak teruna berumur 18 tahun manakala Puteri Julainah, sebaya denganku baru sahaja melahirkan anak ketiganya bulan lepas.
“Tuan?.”
“Siti.” Berdegup kencang jantungku dibuatnya. Terkejut bukan kepalang. Orang tengah asyik melamun, interkom pula tiba-tiba berbunyi.
“Tuan ada meeting dengan akauntan syarikat jam 5 petang nanti. Lepas meeting dengan Datuk Yazid. Boleh ke, tuan?.”
“Eh, meeting jam 5?.”
“Tuan dah lupa ke? Kan saya ada arrangekan dua hari lepas.”
“Alamak, saya sepatutnya balik awal hari ini. Ada kenduri kat Bukit Antarabangsa. Tolong cancel dulu meeting tu. Postpone esok atau lusa.” Takkanlah aku datang waktu rombongan papa dan mama sampai? Siapa nak tolong uruskan persediaan kenduri?
“Err..this is an important meeting, sir.”
Sebuah keluhan terlepas. Siti yang aku kenal cekap orangnya. Apa dah jadi dengan setiausahaku ini?
“Siti, would you please tell me siapa bos kat sini? Me or you?.” Bukan berlagak atau meninggi diri tetapi bosan. Arahanku selama ini tidak pernah dipersoalkan oleh sesiapa sahaja.
“I’m sorry, sir.”
“Kalau macam tu, listen to me. Cancel meeting tu. Saya ada hal lebih penting. Family matter.”
“I’m sorry, again. I will do as you command.”
“Syukurlah.”
Dengan pantasnya aku memutuskan talian. Beberapa saat kemudian, talian bersambung tetapi bukan lagi kepada Siti. Aku menghubungi Pak Long bertanyakan apa yang perlu disiapkan lagi. Terkesan juga di hati bila aku dikatakan kurang mengambil berat kebajikan papa dan mama.
Satu mesej ku hantar kepada Alishah. Memaklumkan rancanganku mahu mengajaknya pulang ke Bukit Antarabangsa dan dia perlu pulang lebih awal.
“Message delivered to LoVe My WiFe..AliShAh”
Tetapi belum sempat aku menutup telefon, nama kekasih hatiku satu-satunya itu muncul di skrin.
“Assalamualaikum, sayang.” Sapaku. Terkejut bercampur gembira. Senang hati berpeluang mendengar suaranya yang lunak manja.
“Waalaikumsalam. Abang kat office lagi ya?.”
Aku pantas melihat jam di tangan. Pukul 1.28 tengah hari. Oh ya, waktu untuk makan tengah hari dan solat zuhur.
“Yalah, dear. Abang tak notice pun jam ni dah sampai angka 1. Sayang abang dah makan ke?.”
Kedengaran tawanya di hujung talian. “Isha baru habis meeting. Abang nak keluar makan tak?.”
“Sayang nak makan apa? Kat mana?.”
“You set the place and the menu. Isha menurut aje. Ke abang nak Isha pilihkan pula untuk kali ini?.”
Sebuah restoran melayu yang menyajikan masakan kampung melintas di fikiran. Terbayang-bayang aku ikan keli goreng berlada bersama kerabu jantung pisang dimakan bersama nasi panas.
“Sayang get ready. I’ll be there in 30 minutes. Kita makan masakan kampung hari ini.” Putusku pantas.


p/s : assalamualaikum...lama x post, sorry ya..saya baru balik kolej n to make it worse, saya bz gila2 dengan projek pemfailan sempena MQA nak datang..huhu..teruskan membaca ya...

2 comments:

  1. xsabar nak tau pe akhiryer cite ni..
    sambung..

    ~nyn~

    ReplyDelete
  2. alahai lme lg la kne tggu ni....smbng cpt ye?kpd sume pembce sila la lwt blog sy

    ReplyDelete

cakap aje..saya layan..

Popular Posts