Klik?

Maha Suci Allah

Maha Suci Allah

Kata saya...

MAAF. MAAF. MAAF.

1. Andai terlewat update.
2.Andai terlalu pendek.
3.Andai tak memuaskan hati.

Monday, November 29, 2010

Mr & Mrs BFF 62

Ini edisi aku terus berangan & berkarya online. Tak macam selalu, peram dlm my doc baru publish. Semua ni tuk korang taw....tak ke baiknya aku ni. Hihihi....

Amishah menghentikan pergerakan tangannya. Dia memandang bagai tak percaya ke arah halaman rumah. sekilas Mak biah berpandangan dengan Haji Rusdi. Seseorang yang baru mengunci keretanya di halaman menimbulkan kehairanan pada semua.
"Assalamualaikum, abah, mak." Suara itu kedengaran cuba ditekan menjadi mesra namun agak menyakitkan telinga Amishah.
Haji Rusdi bingkas turun ke tangga. Menghulur tangan dan terus disalami Khusyairi. Amishah bergegas masuk ke bilik namun sempat terlihat dek Khusyairi yang sedari tadi meliarkan pandangan sehingga ke dalam rumah mencari kelibat Amishah.
"Bila kamu sampai? Tak dengar pun khabar berita?."
"Saya sampai malam semalam, abah. Dah lama tak apply cuti balik ke sini." Ujarnya cuba melempar senyuman pada Mak Biah namun bekas ibu mertuanya itu sekadar buat tidak nampak sebelum dia juga bergerak masuk ke dapur. Sakit hatinya memandang lagak anak lelaki Kamariah itu.
Kerana lelaki itulah, anaknya kini merana sendirian. Amishah satu-satunya anak perempuan mereka. Dia mahukan yang terbaik buat Amishah namun nampaknya Khusyairi tidak mampu memberi itu kepada anaknya.
"Mak ayah kamu apa khabar?." Suara Haji Rusdi tetap setenang dulu.
"Alhamdulillah, sihat. Sakit mak tu aje yang berkadang datang tapi sejak dah bawa ke hospital pakar ni, elok sikit."
Haji Rusdi terangguk-angguk. Dia sudah jarang bertembung dengan Latif di mana-mana majlis keramaian di kampung ini. Mungkin Latif sibuk agaknya dengan kerja. Di surau pun, bekas besannya memang semakin jarang kelihatan.
"Err..."
"Sekejap. Abah suruh mak kamu buatkan air dulu. Tetamu dari jauh sampai, takkan tak dijamu sikit pun." Ayatnya dipotong pantas. Tetamu? Liurnya terasa kesat sendiri. Nampaknya Haji Rusdi bukan lagi menganggapnya sebahagian daripada keluarga ini. Tapi,ah...memang kenyataannya mereka sudah tidak punya sebarang hubungan. Melainkan Haji Rusdi ialah datuk kepada bakal anaknya dan Amishah.
Sepemergian lelaki tua itu ke dapur, mata liarnya bergerak ke arah pintu bilik Amishah yang masih bercat putih. Senyap sunyi di dalam. Amishah pura-pura tidur agaknya. Sayang sekali dia tidak dapat melihat Amishah, dan kandungannya itu. Sihatkah dia? Kalaulah dia boleh mengunjungi Amishah di dalam biliknya itu...
"Mishah solat agaknya, Ri."
Kepalanya spontan kembali memandang ke hadapan. Ke arah Haji Rusdi yang sudah menanggalkan kopiahnya.
"Err....dia sihat? Anak kami macam mana?." Sungguh, dia mahu bertanyakan soalan itu sebenarnya namun kelibat Mak Biah dengan muka masamnya membatalkan niat Khusyairi. Dapat dia bayangkan reaksi bekas mentuanya itu kalau dia meneruskan soalannya tadi. Mungkin dia akan dibidas kasar.
Mak Biah menyusun dua biji cawan dan piringnya di atas meja. Teko air didekatkan pada Haji Rusdi. Sedikit pun pandangannya tidak singgah ke wajah Khusyairi, cukup mendebarkan hatinya.
"Abang tuangkanlah sendiri. Saya nak masuk ke dalam. Banyak kerja kat dapur tu."
"Awak ni....tuanglah. Itu kan memang kerja awak sejak dulu."
"Tak ingin saya nak lama-lama kat sini, bang." Sindir Mak Biah dengan bibirnya diherot penuh benci. Kalaulah Khusyairi bukan sekampung dengannya, memang habis disiramnya Khusyairi dengan kopi panas ini.
Khusyairi sekadar menelan liur yang terasa semakin kesat. Bagai menelan pasir rasanya. Dia tahu salahnya. Dan kebencian Amishah sekeluarga kini memang munasabah. Dia memang layak dilayan begini.
"Tak apalah, abah. Saya tuangkan sendiri." Dia mencelah akhirnya. Mak Biah menjeling sekilas sebelum berlalu kembali ke dapur. Tidak lama selepas itu, telinganya dapat mendengar pinggan mangkuk dihempas kasar ke atas meja.
"Maafkan mak kamu tu. Dia masih marah agaknya." Haji Rusdi bagai mengerti ketidakselesaan Khusyairi.
"Saya faham, abah. Saya yang bersalah."
"Lupakanlah semua tu. Benda dah lepas."
"Abah..."
"Bagi abah, abah dah lama maafkan kesilapan kamu. Biasalah, manusia memang melakukan kesilapan. Manusia mana yang tak pernah silap. Cuma apa yang penting, belajar dari kesilapan tu dan jangan sesekali ulangi lagi."
Khusyairi angguk saja. Dia tahu dan percaya itu. Sekali salah, itu silap. Dua kali salah, itu bodoh kerana mereka yang waras tidak akan mengulangi kesilapan yang sama. Tidak ada orang yang jatuh ke dalam lubang yang sama sampai dua kali!
"Abah, kalau abah benarkan, saya nak bertanggungjawab atas kesilapan lama saya. Saya nak bertanggungjawab atas Amishah dan anak kami." Biarlah Amishah dengar, dan kalau boleh memang dia mahu Amishah mendengarnya.
"Kamu tak perlukan kebenaran abah, Ri. Itu semua memang tanggungjawab kamu sampai bila-bila kerana perhubungan anak dan ayah takkan pernah putus. Malah memang abah nak kamu bertanggungjawab pada anak kamu nanti. Dia memang..."
"Tak perlu, abah. Mishah tak perlukan tanggungjawab dia."
Haji Rusdi cepat menoleh namun Khusyairi lebih pantas lagi. Pandangannya bertaut dengan pandangan Amishah namun Amishah cepat memandang ke tempat lain.



~ Pendek? Membosankan? Dragging? ~

10 comments:

  1. amishah,,, terima laa khusyairi balik.. huhuhu

    ReplyDelete
  2. terima boleh...tapi dera dulu...selagi dia kerja dgn bos dia selagi tu diorg takkan aman..huh benci tau

    ReplyDelete
  3. pendek dan meleret laa...
    sori 2 say...but its the truth

    ReplyDelete
  4. ala...
    pendeknyer...
    x smpat nk feel lg nieh..
    huhuhu...

    ReplyDelete
  5. hahahaha padan dgn muke khusyairi yg terhegeh2 uh... ish3 x tau malu betul...tetamu x diundang kedatangannye... hahaha...

    ReplyDelete
  6. yea laa...amisyah jgn merajuk lama2 sgt....;)

    ReplyDelete
  7. lmbt sgt la citer ni...ni bru ad sdkit perkembangan...tu pun kalau mishah trima ri kembali...
    cepatkn sdkit jln crita blh? jgn mndatar sgt

    >>i<<

    ReplyDelete
  8. complicated betul hubungan dorang...

    ReplyDelete
  9. all I can say is : hahahahaha......(dgn mata juling)

    ReplyDelete

cakap aje..saya layan..

Popular Posts