Klik?

Maha Suci Allah

Maha Suci Allah

Kata saya...

MAAF. MAAF. MAAF.

1. Andai terlewat update.
2.Andai terlalu pendek.
3.Andai tak memuaskan hati.

Thursday, September 2, 2010

Mr & Mrs BFF 47

*Harap u all x menyampah...*

Haji Rusdi mahupun isterinya diam membisu di atas kerusi. Mata masing-masing saling memandang dengan pandangan tersendiri. Suasana sepi di dalam bilik sederhana besar yang menempatkan anak mereka itu.
Di sisi kiri katil, Latif dan Kamariah menunduk sama. Tidak mahu melafazkan apa-apa. Saat ini hanya suara Khusyairi yang akan mereka dengari. Biarlah anak muda itu dulu meluahkan semuanya.
“Mishah.”
Amishah tidak mengangkat sedikit pun kepalanya. Dia sudah tawar hati hendak berhadapan dengan lelaki itu. Biarlah apa sahaja keputusan yang akan keluar dari celah bibirnya nanti, dia tidak lagi teringin mahu membantah. Sementelah dia sendiri terlalu terluka sebaik mendengar bicara Khusyairi tadi.
“Sebelum tu, abang nak minta maaf.”
Ah, apalah gunanya kata maaf kalau lebih dalam luka yang akan Khusyairi lorekkan di hatinya selepas ini?
“Teruskan saja, Ri. “
Khusyairi melangkah menghampiri tubuh Amishah yang kaku. Hanya pandangannya memandang kaku ke arah pasu bunga yang terletak di atas meja.
“Ayah, mak, abah, mak..”
Keempat-empat mereka mengangkat kepala seketika sebelum pandangan Mak Biah memandang simpati kepada Amishah. Entah kenapa ini pengakhiran perkahwinan anaknya. Entah apa silapnya. Sudahlah di saat ada benih yang membesar di rahimnya, konflik tidak berhenti-henti datang menduga.
“Saya dah putuskan sesuatu dan saya harapkan tak ada sesiapa yang mempertikaikan keputusan saya. Saya tahu keputusan ini nanti mungkin akan mencalar perasaan tapi ini semua untuk kebaikan kami berdua.”
Amishah mengebam kuat bibirnya. Nekad sudah Khusyairi hendak menceraikannya. Antara sedih dan kecewa, dia masih keliru haruskah dia meminta lagi penjelasan suaminya itu sebelum perpisahan yang diimpikan Khusyairi disuarakan.
Apa besar benarkah kesalahannya menyembunyikan kehadiran bayi kecil di dalam rahimnya ini sehingga Khusyairi nekad mahu berpisah?
Dan bagaimana pula dengan kesalahannya sendiri, yang sudah pasti besar semuanya. Tidak mengiktiraf kedudukannya sebagai isteri di hadapan orang ramai, berhubungan dengan wanita lain. Kecilkah kesalahannya itu?
Ah, satu saja sebab yang dia boleh fikirkan saat ini…Khusyairi sebenarnya tidak mencintainya. Cuma dia tidak pasti sama ada sememangnya dia langsung tidak pernah dicintai sejak dulu atau perasaan Khusyairi berubah selepas dia mempunyai hubungan terlarang dengan wanita lain.
“Mishah.” Tangannya ingin disentuh Khusyairi namun lekas dia mengelak. Tidak sudi rasanya mahu membiarkan diri disentuh lagi.
“Ri, kalau awak dah nekad, lafazkanlah. Saya tak kisah. Saya sendiri dah puas merana memendam perasaan sepanjang kita kahwin.”
Tanpa sabar, dia yang terlebih dulu melepaskan kesakitannya. Air matanya jatuh mengalir perlahan ke pipi. Dia tidak terbeli sama sekali dengan reaksi terkejut Khusyairi dan kedua-dua orang tuanya.
“Apa maksud Mishah?.”

8 comments:

  1. yeeesss.....
    akhirnya.....
    kak tyea..ble nk smbg g....???

    ReplyDelete
  2. ~kak ,. huhu..
    mishah, luahkan, agar ri tau,.
    agar lega perasaan anda..~~

    ReplyDelete
  3. kenapa pendek sangar eehhh...tak best lah...selalu tergantung jeee...

    ReplyDelete
  4. ingatkan lama tak baca, ada pembaharuan, tapi still the same.

    ReplyDelete
  5. pendek sangatlah tyea...
    tak puas..
    sambung panjang cikit ekk..hehehe

    ReplyDelete
  6. hee...korang..first reaction, senyum....apa aku nak jawab erk? Entahlah..ini pun aku susah payang mengarang n mengarut sebab rasa bersalah dah lama x update..hee..sowii yer...apapun, bila ada yg sudi baca, senang ati aku ni..hee

    ReplyDelete
  7. salam..

    betui-betui knp pendek sgt ye...x puas bacalh tyea, dhlh lama jua nk tggu n3 baru.

    ReplyDelete

cakap aje..saya layan..

Popular Posts