Klik?

Maha Suci Allah

Maha Suci Allah

Kata saya...

MAAF. MAAF. MAAF.

1. Andai terlewat update.
2.Andai terlalu pendek.
3.Andai tak memuaskan hati.

Thursday, August 26, 2010

Susun Silang Kata 1

Assalamualaikum...salam ramadhan..cik siti letih sikit nak fikirkan sambungan kisah shah dan ri..being stuck for few days made me think of new story..cewah, english macam betul aje..haha..betul, aku tak dapat sambung cite BFF tuk beberapa hari ni. Kesian korang tunggu kan..ini cite baru aku yg datang sebab inspirasi..hihi..harap2 korang boleh layanlah sementara tunggu idea datang semula ya...peace...


“Excuse me, nona manis. Itu mak saya yang punya.”
Gerakanku terhenti terus sebelum kepalaku terus menoleh ke belakang. Menghadap seorang anak muda berseluar paras lutut berbaju lengan pendek.
“Erk?.”
Bibirnya menjuih pada sesuatu di tanganku. Ah…penyapu laman yang buruk ini maksudnya? Keningku sudah bercantum satu memandangnya. Mahu memastikan memang benda inilah yang dia maksudkan tadi. Dengan gaya sombongnya itu tadi.
Seketika aku terpempan melihat reaksinya. Reaksi menyampah tu!
“Hurmm…jangan nak buat-buat tak faham pula. penyapu yang awak pegang tu.”
“Eh?.” Tak diajar emaknya barangkali anak muda ini. Tapi kalau dilihat dari rupanya, aku kira dia sudah sebaya abang. masakan belum mampu berfikir bagaimana hendak berbicara dengan sesama manusia?
“Apa erk?”. Soalnya pula dengan nada yang budak sekecil Amirah pun mengerti kejengkelannya.
Belum sempat aku hendak menyerahkan penyapu ke tangannya, dia sudah terlebih dahulu datang menghampiriku. Merampas penyapu dengan sifat tidak sopannya. Tak sempat aku mahu berkata apa-apa.
Benda semurah penyapu pun hendak berkira? Ya Allah…entah manusia jenis apalah keluarganya ya? Aku pun bukannya tahu siapa yang empunyanya. Memandangkan penyapu itu ada di halaman rumahku jadi aku menganggap ia milik bekas pemilik rumah ini.
“Kedekut tak ingat dunia punya orang.” Marahku sebaik sahaja masuk ke dapur.
Umi memandangku pelik. Sayur sawi di tangannya diletak semula ke dalam besen sebelum dia datang mendekat.
“Kenapanya? Muka tak puas hati aje?.”
“Huh, tu budak sombong dekat sebelah tu, mi. menyampah betul siti tengok muka dia.” Apalah salahnya dia minta aje baik-baik? Eh, betul-betul mengganggu fikiran bila wujudnya manusia berperangai aneh dalam dunia ni.
“Budak sombong dekat sebelah? Siapa?.”
“Entah. Manalah siti nak pergi tanya siapa nama dia, mi. tapi siti memang sakit hati betul dengan dia. Tua bangka tak tahu nak bersopan.”
Kalau saja nanti aku berkesempatan membalas dendam, akan ku ajar dia cukup-cukup. Orang kalau duduk berjiran, berbaik-baiklah. Siapa tahu kalau nanti-nanti kita perlukan pertolongan? Jiran di sebelah jugalah yang kita ada.
“Erm..siti pun janganlah berdendam pula. kita orang baru dekat sini tau. Belum kenal lagi dengan sesiapa.” Itu pula pesanan umi akhirnya. Sangkaku dia hendak menyebelahiku.
“Lagipun kalau benci lebih-lebih, takut-takut suatu hari nanti jadi jatuh hati. Umi tak tolong.”
“Umi!.”
Ke situ pula fikiran umi.
Jatuh hati dengan lelaki seperti itu? Nauzubillahiminzalik…jauhkanlah aku daripada lelaki seperti itu. Simpang malaikat empat puluh empat.
Umi mengekeh ketawa mendengar jeritanku. Sempat lagi dia mengenyitkan mata sebelum bergegas ke ruang tamu menyambut papa.



Aku menolak pujukan umi yang mahu mengheretku sama ke rumah sebelah yang mengadakan kenduri doa selamat. Walaupun papa seakan hendak marah, aku cuma melebarkan senyuman manja. Isyarat yang aku tidak rela dipaksa.
Biar diheret sekali pun, tidak sudi aku hendak menjejakkan kaki ke sana. Nanti entahkan dilayan entahkan tidak oleh tuan rumah. Kalau penyapu pun dia berkira, apalagi bab makan minumnya nanti.
Bosan menghadap televisyen, komputer pula yang aku tatap. Sambil melayari internet di dalam bilik, mataku tertangkap sekumpulan lelaki di tepi pagar rumah sebelah.
Beberapa orang yang ku kira anak muda sedang seronok berbual sambil menghembuskan asap ke udara. Dan di antaranya termasuklah..si sombong!
Dia merokok?
Oh Tuhan…sekarang aku sudah ada dua sebab untuk tidak akan jatuh hati kepada lelaki sepertinya :
1. Sombong dan tak bersopan
2. Merokok!
Dalam hidupku, aku tidak melihat mana-mana lelaki yang merokok menyebabkan aku sudah punya stigma tersendiri, lelaki perokok tidak macho sama sekali! Papa tak merokok, begitu juga dengan abang.
Entah kenapa, hampir lima minit mataku melekat terus ke arah yang sama. Memerhati dan menilai dalam masa yang sama.
Lelaki itu ketawa melepaskan tumbukan ke bahu rakannya. Mesra pula! oh, adakah dia sebenarnya anti kepada perempuan jelita sepertiku? Ah, perempuan umumnya…
Eh, tapi…
Sangkaanku meleset sama sekali apabila tidak lama kemudian, dua orang gadis berkebaya ketat mengikut susuk tubuh datang menyertai kumpulannya. Dia dengan selamba memanggil seorang daripadanya datang ke sisinya.
Oh, rumusan kedua : mungkin dia anti perempuan bertudung macam aku yang tak seksi macam perempuan yang dipanggilnya tadi.
Buzz…buzz….
Ah…pemerhatianku terganggu seketika mendengar bunyi tersebut. Pandanganku beralih terus ke dada komputer. Melihat nama seseorang di ruangan yahoo messenger, senyumanku spontan terukir di bibir.
- Assalamualaikum…
- Waalaikumsalam…
- Sihat? Dah makan? Buat apa?
- Sihat, Alhamdulillah…tak berselera nak makan sebab umi tak masak apa-apa. 
- Ala..kesiannya Cik Nur…nak abang belikan makanan ke?
-  ……..yippiii….nak..nak..
- Bukan yippi lah, sayang…alhamdulillah..
- :O …sengih malu…okey, Alhamdulillah…pandailah nak hantarkan makanan. Betul ke? serius?
- Sayang ni, seriuslah…hurm, umi pergi mana by the way?
- Umi siapa?
- Umi kita…..:)
- Hish…hihi…umi kita pergi kenduri rumah sebelah..ada kenduri doa selamat.
- Oh…eh, rezeki tu, apasal sayang tak pergi?
- Tak ada hati nak pergi. Hihi. Eh, kata nak hantarkan makanan…orang dah lapar sangat ni.
- Opss…sorry, dear..hampir lupa. Okey, dalam setengah jam lagi abang sampai. Tunggu tau. Abang nak sign out dah. Assalamualaikum…
- Waalaikumsalam… … …
- Buzz…buzz
Senyumanku melebar saat menutup komputer sejurus kemudian. Kalaulah semua lelaki di dunia ini sebaik dirinya…akan berbahagialah semua gadis dan wanita walau dengan siapa dia bersama…
Bukan macam…
Sekali lagi aku mendonggakkan kepala memandang ke arah yang sama namun nampaknya sudah tiada sesiapa duduk di situ. Kawasan halaman rumahnya sudah kosong dan beberapa ketika aku mendengar alunan zikir dan selawat dari dalam rumahnya.
Hurmm…lelaki sepertinya pandaikah mengalunkan ayat-ayat suci seperti itu? Atau saja duduk-duduk dan mengunci mulut.

6 comments:

  1. kak tyea~..
    starting mcm dah best..
    sy follow

    ReplyDelete
  2. hehe.. best
    tak sabar nak tunggu next n3

    ReplyDelete
  3. cik hanna...tq..hee...dua2 cik hanna dengan arini pembaca baru kan? tq again...

    ReplyDelete
  4. Tyea..
    heronya nanti namanya Sufian ya??

    kekeke..

    ReplyDelete

cakap aje..saya layan..

Popular Posts