Klik?

Maha Suci Allah

Maha Suci Allah

Kata saya...

MAAF. MAAF. MAAF.

1. Andai terlewat update.
2.Andai terlalu pendek.
3.Andai tak memuaskan hati.

Thursday, December 2, 2010

Mr & Mrs BFF 64

"Nak rujuk?". Amishah memberanikan diri menentang anak mata Khusyairi yang sudah duduk melutut di hadapannya.
Kepala Khusyairi laju saja mengangguk. Senyuman penuh harapan dia ukirkan. Moga-moga hati Amishah akan jadi lembut, selembut kapas yang disirami air. Semua ini masih boleh diperbaiki. Betul kata ayah dan maknya semalam. Kalau kena gayanya dan memang antara mereka masih ada jodoh, Amishah akan kembali padanya.
"Abang janji semuanya takkan berulang. Abang yang salah. Lepas ni, abang janji abang akan jaga Mishah dan anak kita elok-elok."
"Nak jaga saya dan baby ni?."
"Baby kita, sayang."
"Saya tak pernah terfikir pula sampai nak tinggal di Sabah." Amishah menyandarkan tubuh ke belakang. Lenguh rasanya.
Sesaat dua mata Khusyairi terkelip-kelip. Dia mencerakin makna kata-kata Amishah itu dengan teliti. Kenapa dia rasa ada bayangan dari kata-kata itu yang mereka ada harapan untuk merujuk kembali? Betul ke?
"Sayang setuju?." Kedua lutut Amishah disentuhnya.
"Long distance relationship doesn't make our marriage stay longer."
"Is that mean you want me back?." Dia jadi semakin tak keruan. Angguklah, sayang. Abang memang tak boleh nak tangkap.
Amishah angkat kedua bahunya. Mengharapkan lelaki yang memang dia cintai ini cuba memahaminya sendiri. Walau dia sudah lama tahu, lelaki susah nak faham bahasa kiasan berbelit-belit begini.
"Please, honey. just say yes or no."
Amishah menggeleng pula.
"Sayang?"
Jari telunjuknya dihalakan ke kepala. Isyarat supaya Khusyairi berfikir sendiri dan akhirnya lelaki itu akur. Khusyairi diam sejenak sebelum tiba-tiba sahaja dia melompat tinggi sambil menjerit suka.
"I knew you still love me, honey." Jeritnya. Hanya selepas tangannya ditarik barulah dia duduk. Masih menghadap Amishah.
"Sayang." Pipi mulus Amishah diusap penuh sayang. "Thanks, Mishah. Kita rujuk ya? Oh ya, bila kita nak pergi pejabat agama? Abang dah tak sabar nak nikah semula dengan sayang. Esok? Atau petang ni masih sempat lagi kan? Sekarang baru jam 2.30."
"Ri."
"Jom..jom..panggil abah dengan mak. Abang nak call ayah dengan mak. Kita bertolak sekarang. Abang dah tak nak tangguh-tangguh. Nanti sayang tukar fikiran." Tangan Amishah dicapai. Kalau boleh dia terbang, sudah lama Amishah dibawanya pergi.
"Ri."
"Jomlah."
Langkah Amishah kaku. Pandangannya kabur sedikit bila ada setitis dua air mata mula membasahi pipi. Melihat keghairahan Khusyairi, hatinya yakin dia memang tidak silap membuat keputusan. Dia memang masih cintakan Khusyairi. Sampai bila-bila!
"Sayang, cepat."
"Ri..."
"Kenapa ni?." Khusyairi pandang Amishah. Takkan Amishah nak menolak pula?
"Kita cerai dulu talak berapa?."
Khusyairi angkat 1 jari.
"Dah berapa lama?."
Sekali lagi dia angkat 1 jari. "1 bulan."
"Iddah Mishah sampai berapa lama?."
"Err...3 kali suci?."
"Lebih kurang berapa bulan?."
Garu kepala. "Kalau sayang masih....eh, sayang kan pregnant. Jadi...eh, kita..."
Kali ini barulah senyuman muncul di bibir Amishah. "Ya, sayang...kita tak perlu nikah semula. Iddah Mishah tak habis lagi."
"Ah?." Ternganga besar mulutnya sebelum mereka sama-sama meletuskan tawa. Ya Tuhan, jahilnya dia.
"Betul. Boleh tanya abah." Amishah menahan rasa ingin ketawanya lagi. Terlalu gopoh sampai lupa hukum-hakam.
"Eh, tak payah...tak payah...abang percaya cakap sayang."
Dia menggenggam erat tangan Amishah dan dibawanya segera ke dapur. Dia mahu segera memaklumkan Haji Rusdi dan Mak Biah akan khabar gembira ini. Syukurlah Ya Allah. Senyuman di bibirnya tidak kunjung padam dibuatnya.
"Ri."
Dia masih senyum. Semakin erat genggaman tangannya.
"Ri..."
Dia gembira amat kini.
"Ri!!!."
Mukanya terasa kebas seketika. Pijar rasanya. Dia meletak tapak tangan ke pipi. Perlahan-lahan matanya terbuka sedikit demi sedikit.
"Mak?."
Di hadapannya, Kamariah bertelekung putih memandangnya dengan pelik. Ada ayahnya juga.
Eh?
Dia memandang sekeliling. Ini bukankah....
"Banyakkan istighfar, Ri. Mimpi bukan main. Siap senyum bagai. Bangun, pergi solat."








.....


..........

........................


..........


....


.

.


P/s penaja : (~_~)

13 comments:

  1. huhu...best2...smbg2
    smbg cpt2 ye kak tyea...

    ReplyDelete
  2. ksyairi 2 mimpi je ker? ye org xbcrai g ek sbnrnyer? hope ri n syah brbaik2 smla....nk hppy ending........hehe..:-))))

    ReplyDelete
  3. sengal!haha..lawak dowh

    ReplyDelete
  4. apakah?
    ke selama ni khusyairi hanya bermimpi je?
    or else mereka xberbaik lagi?
    hoho....

    cpt2 smbg kak tyea...
    papepun saya follow^^

    ReplyDelete
  5. alahai..ingat mishah dan ri dah rujuk rupa2nya MIMPI aje....

    ReplyDelete
  6. cehhhhh...
    mmpi rupanya.

    ReplyDelete
  7. alamak! confuse... Khusyairi ni mimpi ker...? Or memang real??? confuselah K.Tyea... huhuhuh..jgnlah mimpi....

    ReplyDelete
  8. alamak..tak pahamlah...

    ReplyDelete
  9. hahahaha confuse!!!! suspennnnn hehehe

    ReplyDelete
  10. mimpi je ke...zzzzzzzzz...hehehe...

    ReplyDelete
  11. MANTAP!!
    aku pulak yg tersengih2 sendiri..hahahaha

    ReplyDelete
  12. alamak... tipah tertipu rupanya... ahaks... makin best la pulak.. sila smbg yea...

    ReplyDelete
  13. adoiiiiii...ingt btul2 la diorg da rujuk. suspen btul la awk..

    ReplyDelete

cakap aje..saya layan..

Popular Posts