Klik?

Maha Suci Allah

Maha Suci Allah

Kata saya...

MAAF. MAAF. MAAF.

1. Andai terlewat update.
2.Andai terlalu pendek.
3.Andai tak memuaskan hati.

Monday, January 28, 2013

Jangan SenTuh HaTiku 5



5
Suraya sedang sibuk menaip semasa bau Acqua Di Gio Giorgio Armani itu masuk ke hidungnya. Tindakan refleks, matanya beralih daripada skrin ke sisi kiri.
Betul.
“Assalamualaikum, Encik.” Suraya mengukir senyum biasa. Walaupun hati terasa macam nak ukir senyum istimewa tapi akalnya cepat melarang. Sia-sia dapat dosa buat benda bodoh nak menggoda lelaki.
“Waalaikumsalam.”
“Encik nak kad tu sekarang?.”
Naufal senyum kecil sebelum menggeleng. Dia ada banyak sangat kerja nak diselesaikan pasal bisnes. “Nantilah. Maybe after lunch time.”
“Oh, okey tapi Datuk Muaz dah pesan suruh Encik uruskan kad tu cepat-cepat.” Lambat-lambat dia bercakap.  Iyelah, dia memegang amanah dua belah pihak. Keliru juga hendak ikutkan cakap yang mana satu.
“Iya?.”
Untuk soalan itu, Suraya cuma mengangguk. Memang dah betullah Datuk Muaz sudah pesan hari itu. Tolong ingatkan Encik Naufal supaya jangan ambil mudah urusan kad jemputan kahwinnya.
“Tolong buka kotak tu. Nak tengok sekejap.” Naufal tiba-tiba mendekat ke arah meja.
Suraya bingkas bangun. Kotak yang dia letak di bawah meja dan selalu syaitan bisikkan suruh dia tendang itu, Suraya capai. Cutter di dalam bekas alat tulis di atas meja dilalukan dengan cekap pada bahagian yang bersalotape.
Entah berapa ratus keping kad yang tersusun di dalam kotak itu, tak mampu dia hendak mengira. Agaknya Encik Naufal tak pakai wedding planner. Sebab itu soal kad jemputan pun kena uruskan sendiri.
“Oh, wow! That’s a lot of cards, Suraya.” Reaksi pertama Encik Naufal mengundang senyum spontan Suraya. Dah kad kahwin, haruslah ada banyak. Lagi-lagi untuk golongan macam Encik Naufal, kan?
Tangan Encik Naufal sudah sampai ke atas kotak. Kemudian kotak itu dibeleknya kiri dan kanan sebelum menemui maklumat yang dicari ada dilekat pada bahagian sisi.
“1000 pieces?.”
Suraya yang sudah duduk semula ikut menoleh. “Bila Encik Naufal nak start buat?.”
“Suraya sibuk ke?.”
“Sibuk sikit aje. I’ll finish this first if you need my help, Encik.” Kerjanya tinggal lagi sikit. Siap ditaip, dia akan print dalam bentuk draf, semak kemudian edit kalau-kalau ada tersalah eja ke di mana-mana, akhir sekali print. Paling lama dia perlu juga sejam untuk pastikan surat jemputan penceramah ini sempurna.
Tangan kanan yang memegang kotak tadi dibawa ke dahi. Beberapa saat, Encik Naufal terus senyap berfikir namun akhirnya lelaki itu meminta diri masuk ke biliknya dengan janji akan memberitahu Suraya keputusannya sebentar lagi.
Suraya yang diam menunggu angguk saja. Kotak yang sudah terbuka tadi diturunkan semula sebelum ada sesiapa datang dan sibuk-sibuk hendak menjenguk isinya. Dia malas nak bersoal-jawab bagai.
Dia baru hendak menyambung kerjanya yang tertangguh tadi bila interkom di sisi kanan tiba-tiba berkelip. Butang hijau ditekan laju.
“Ya, Encik?.”
“Masuk kejap. Bawa kotak tu sekali.”

2 comments:

  1. terderanya perasaan apalagi suraya

    ReplyDelete
  2. mmg trdra sngt,kak tyeaaaaaaaaaaaa,awt pndk sngt,pls cont ASAP

    ReplyDelete

cakap aje..saya layan..

Popular Posts