Klik?

Maha Suci Allah

Maha Suci Allah

Kata saya...

MAAF. MAAF. MAAF.

1. Andai terlewat update.
2.Andai terlalu pendek.
3.Andai tak memuaskan hati.

Wednesday, February 25, 2009

prolog

ni cite baru yg sdg dlm pembikinan. selalunya saya akan cuba siapkan b4 publish. senang macam ni. saya letak sikit aje..nak minta pandangan..kalau ok, saya publish tp kalau kureng ok..kemudian aje baru publish..orait???


Sesuci kasih seorang isteri


Permintaan mama bagiku bukanlah sesuatu yang berat. Bagiku ia cuma jalan untukku mencapai misi yang pernah terkabus oleh pelbagai cubaan sebelum ini.
“Dia baik sangat, Zik.” Begitu pujuk mama padaku.
Alah, kami belajar dalam kelas yang sama sejak tadika ke universiti. Tak percaya? Betul. Tentulah aku yang lebih mengenalinya. Memang dia baik pun. Rasanyalah. Sebab aku tak pernah dengar dia punya rekod disiplin yang buruk.
Alishah.
Dia tercantik. Terpandai. Tertinggi. Segala-galanya pun ‘ter’. Tapi aku ni tak pernahlah nak mengenali dirinya lebih dari sekadar rakan sekelas. Dia pun tak ‘menyerlah’ macam Nurin, Faizah dan Cat.
“Zik tak kisahlah, mama.” Jawabku dan mama hampir lagi hendak melompat suka.
“Sebelum Zik jumpa yang lain, baik mama uruskan cepat-cepat. Zik ni diam-diam pun, selalu buat hal.”
Aku sengih walaupun agak terkejut dengan komen negatif mama itu. Aku mana pernah buat hal macam Along. Selain pergi sekolah, aku jarang keluar rumah. Kawan-kawan saja yang datang melawat di rumah.
Lainlah Along. Dia paling jarang lekat di rumah. Lapar dan pokai, barulah muncul. Pujuk papa, cium mama, gertak aku…..dan lepas tu dia lesap lagi. Entah di mana dia tinggal sepanjang tidak pulang ke rumah.
Maka pada harijadiku yang ke-25, kami sekeluarga pun berkunjunglah ke rumah mewah Alishah. Tapi sebenarnya rumah aku sendiri jauh lebih mewah.
Kata sepakat diambil, kami pun dinikahkan dua bulan selepas itu iaitu pada harijadinya. Nama pun mama yang uruskan, apalagi mengalahkan majlis pertabalan sultan saja lagaknya majlis kami. Alishah yang sediakala jelita, bertambah-tambahlah jelitanya.





Belum pun pukul empat petang, aku terus pulang ke rumah. Ada sesuatu benar-benar mengganggu fikiran.
Terlupa pula Alishah ada di kedainya, aku terus memecut kereta pergi mencarinya. Dia rupanya sedang bermesyuarat dengan para pekerjanya semasa aku muncul. Melihatku, dia terus keluar menemuiku.
“Tunggu kejap ya, bang. Isha habiskan dulu. Sikit aje lagi.” Dan sebuah kucupan hangat melekat di pipiku.
Tidak sampai lima minit menanti, mesyuarat nampaknya berhenti. Aku membantu mengangkat fail-failnya ke sebuah bilik yang agak luas.
“Sayang.”
Alishah merenung. Dia datang hampir dan terus duduk di atas ribaanku. Memang aku sedikit segan tapi suka juga. Kami suami isteri. Buat apa pun tak berdosa.
“Cakaplah. I’m waiting.”
“Hmm…actually this is a bad news for both of us. Especially for me.” Kataku cuba mencari-cari ayat yang tepat. Alishah melingkarkan tangannya ke leherku. Alahai, manja dan menggodanya dia!
Aku memeluk tubuhnya erat-erat. Mujur saja biliknya ini punya privacy. Semua tingkap ditutupi langsir dan pintunya sentiasa berkunci. Dan setiausahanya pula memang dedikasi. Tiada siapa dibenarkan masuk ke pejabat Alishah kecuali aku.
“Honeymoon tu terpaksa postpone, sayang.”
Dia angguk. Aku tahu dia kecewa sebenarnya. “But why?.”
“Abang kena fly ke Turkey lusa nanti. Along needs my help over there. So nak tak nak pun abang memang kena pergi.”
Walaupun bidang perniagaan kami sama sekali berbeza tetapi kerana aku mengambil jurusan undang-undang di universiti maka Along meminta aku membantunya. Tidak pula dia memberitahu apa masalahnya.
“Berapa lama pula tu?.” Alishah bangun. Dia membelek-belek telefon bimbitku.
“Katanya dua hari tapi tak pasti lagi.”
Matanya yang galak itu ku renung. Indahnya ciptaan Tuhan yang satu ini. Pasti aku akan merinduinya di sana nanti. Sungguh aneh ikatan perasaan kami ini. Tidak pernah bercinta tetapi dengan mudahnya saling menyayangi.
Setahuku Alishah tidak pernah berpacaran dengan mana-mana lelaki. Pemujanya ramai sangat tapi tak seorang pun yang sangkut. Alishah pendiam benar dan apa yang membuat para pemujanya menghormatinya, dia gadis yang sangat warak.
Bayangkan sajalah, pertama kali aku melihat rambutnya hanya pada malam pernikahan kami. Dari tadika lagi dia sudah memakai tudung dan sarung kaki. Seinci pun kakinya tidak pernah terdedah. Alangkah hebatnya arwah ayah dan uminya.
“Bosannya duduk rumah sorang-sorang. Mak Kiah pun bukannya nak berbual dengan Isha. Asyik buat kerja aje.” Alishah merungut-rungut kecil.
Aku senyum. Pertama kali mendengar komen dan rungutan terhadap Mak Kiah keluar dari bibir comelnya.
“I promise that I’ll call you every morning.” Janjiku.
“No need. Just call me at night. I want to hear you say you love me and you pray for me before I sleep.”
Aku bangun merapatinya.
“Abang memang sayangkan Isha.”

15 comments:

  1. best prolog citrnyer..
    puublish laaa~
    mest kengkawan yg lain support 200%~

    ReplyDelete
  2. salam...seem like a nice story to me...with the attractive title & interesting introduction,a very complete story...keep up the good work...;)

    ReplyDelete
  3. sweet nye couple ni....
    xsbr nk tau ape konflik dorang cz cam perfect je hbungan dorang...
    pape pun best...

    ReplyDelete
  4. best2...teruskan jer...heee

    ReplyDelete
  5. salam tyea...
    orait jugak cite ni..
    ermm tapi ngape lelaki (fik) bukan isha???

    ReplyDelete
  6. thnks tyea...
    akhirnya de gak story bru kt blog awk..
    permulaan yg baik n sempoi je..
    nice...huhuu
    cpat2 smbng tau..

    ReplyDelete
  7. thankssssssssssss all....ni yg membara semangat ni..tp apa maksud ibu dgn ngape lelaki tu? x phm lah.

    ReplyDelete
  8. mcm menarik..x sabar nak tunggu nie

    ReplyDelete
  9. salam tyea..
    maksud ibu pembawa watak tu lelaki..hehehe
    sbb ibu pernah bca nvl penulis lelaki cam hampeh...jadik cam fobia:(
    tapi ibu tau..kalo tyea yg tulis mmg best..bukan nk ampulah,..
    bca prolognya dah rase x sabar nk ikuti sambungan setrusnya..:)
    maaf kalo ibu vat tyea cam serba salah..byk songeh plak ibu ni...(T_T)
    sorry dear...
    pe2 pon ibu tetap sokong tyea..
    sbb tu setiap n3 tyea ada jerk komen dari ibu...ciayok2!!!

    ReplyDelete
  10. oh..xdelah, ibu. nak rasa serba salah kenapa pula? asalkan ada org sokong tyea macam ibu, insyaallah semuanya akan jd ok..kirim salam kat anak2 ibu...

    ReplyDelete
  11. prolog yg besh
    t mst de pe2 jadi tgh2 cite
    yg bikin kasih loving couple ni tergendala jap hihihi
    dh mcm ahli nujum aje hehe

    so good luck kak tyea
    xsabar nk tggu ni

    btw andalusia story bile nk abis?
    sy dh melekat kt website kak tyea ari2 ni
    wawawawa ari2 mcm tu xleh jadi ni hihihi

    ReplyDelete
  12. salam tyea..
    wow da byk accessory,..
    cantik..:)
    kalo dtg cni..jam tyea ank2 ibu mesti tukar patern, sronok sgt dia....hehehe

    ReplyDelete

cakap aje..saya layan..

Popular Posts