Klik?

Maha Suci Allah

Maha Suci Allah

Kata saya...

MAAF. MAAF. MAAF.

1. Andai terlewat update.
2.Andai terlalu pendek.
3.Andai tak memuaskan hati.

Saturday, February 28, 2009

sesuci kasih seorang isteri

Selesai menunaikan solat isyak, aku terus turun ke dapur. Niat di hati hendak membantu serba sedikit namun melihat meja yang sudah penuh dengan makanan, aku membelok ke ruang tamu.
Alishah sedang menonton televisyen. Buletin Utama di TV3. rancangan wajib tontonnya.
“Assalamualaikum.” Dia tersentak.
Melihat aku, dia terus bangun. Aku faham isyaratnya. Dia tidak akan duduk selagi suaminya ini belum melabuhkan punggung ke kerusi. Betapa dia begitu memuliakan suami.
“Ada perkembangan tak kes budak hilang tu, sayang?.”
“Alhamdulillah. Setakat ini, polis dah jumpa beberapa orang saksi kejadian. Semuanya pun bagi kerjasama.”
Bibirnya yang bagai disirami minyak zaitun itu bergerak pantas. Aku lebih berminat merenung bibirnya setiap kali dia berbicara daripada mendengar isi bicaranya. Mungkin itulah kelebihan pemberian Ilahi pada hambanya yang membasahkan bibir dengan zikir dan selawat.
“Kalau semuanya okey, insyaallah tak lama lagi mesti jumpa budak tu. Abang doakan dia selamat.” Pehanya ku tepuk lembut.
Perlahan-lahan kepalanya mendarat jatuh ke bahuku. “Insyaallah. Kalau kita semua pray for her, insyaallah Allah s.w.t will help us.”
Aduh, aku benar-benar bertuah memperolehi seorang pendamping sesempurna Alishah. Lihatlah dirinya yang begitu taat pada agama, menghormati suami, lemah-lembut, cantik malah penyayang pula.
Tapi aku? Bertuahkah dia menyetujui permintaan mama untuk menjadikan aku sebagai suaminya? Gembirakah dia dengan layananku?



Memandangkan jadual penerbanganku ke Turki pada pukul tiga petang nanti maka aku ke pejabat terlebih dahulu. Aku perlu menemui seorang ahli lembaga pengarah syarikat untuk berbincang sesuatu.
Alishah, selepas melayani sarapanku dengan begitu mesra terus meminta diri ke kedainya. Dengan janji akan pulang semula ke rumah sebelum pukul dua belas untuk mengemaskan pakaianku.
Banyak kelebihan kahwin kan? Nak kata jadi raja pun ada...iyelah dengan layanan first class Alishah ni. Oh, i love her!!!!
Nasib baik aku yang mama jodohkan dengan Alishah ni. Entah kat mana diorang kenal sampai mama berani pergi pinang dia pun aku tak tahu. Waktu sekolah dulu, mama bukannya ada masa nak kenal dengan classmates aku. Tambah-tambah kalau Alishah yang pendiam dan jarang keluar rumah tanpa sebab mustahak.
Aku buat open house waktu raya pun, jangan harap nak nampak muka dia yang ala-ala pan asean tu. Susah sangat nak nampak. Tapi Safwan Hafiz, anak bongsu pengetua sekolah yang syok gila dengan Alishah sanggup pergi sembahyang di masjid dekat rumah Alishah sebab diorang cakap, isteri aku ni dulu lebih mudah ditemui di masjid.





“Assalamualaikum, sayang.” Pipinya ku cium penuh ikhlas sebaik sahaja masuk ke ruang tamu.
Tengok, walau macam mana sibuk pun dia akan selalu berusaha supaya sampai dulu di rumah dan menyambutku di muka pintu dengan senyuman paling menawan di bibir.
Alishah senyum lagi. Kali ini dia memelukku erat-erat bagai anak kecil yang begitu manja sekali. Mak Kiah yang muncul dari tingkat atas tersenyum penuh erti memandang kami.
“Kita makan dulu then solat sama-sama ya, sayang. Isha dah boleh solat.” Bisiknya lembut.
“Really?.” Dan senyumanku terus menguntum sehinggalah aku teringat aku perlu meninggalkannya untuk beberapa hari ini. “Alah, melepaslah abang macam ni.”
Ketawa manjanya pecah. “Nakalnya suami kesayangan Isha ni. Apa-apa pun kita makan dulu. Nanti lambat pula.”



Ikan keli masak lemak cili api masakan Alishah benar-benar menambat selera. Jangankan aku yang memang selalu makan bertambah ini, Mak Kiah pun turut menambah dibuatnya.
“Sedapnya Isha masak ni, nak.” Puji Mak Kiah sebaik sahaja kami bertiga selesai makan.
Aku lantas memeluk pinggangnya. “Mak Kiah ni, kan Isha memang selalu masak lauk tu. Mak Kiah lupa ya itu lauk favorite umi?.”
“Ops!!.” Dan wanita hampir baya mama itu terus menepuk dahi. Kepalanya digelengkan berkali-kali. Mesti dia dah lupa. Maklumlah sudah lebih sepuluh tahun ayah dan umi pergi.




Kami bersolat jemaah di dalam bilik. Selepas itu aku terus membantu Alishah mengemaskan beberapa helai pakaian yang akan ku bawa berpergian sebelum mencapai tuala berniat ke bilik air.
Alishah tiba-tiba menarik tanganku sebelum tubuhku dipeluknya dari arah belakang. Aku yang terkejut pada mulanya terus tersenyum.
“It’s okay, love. Let me have shower first then I’ll help you finish this. Okay?.”
Dia diam. Saat aku cuba berpaling hendak memujuk dirinya yang ku sangka bersedih, dia terus mengeratkan pelukannya.
“Lama lagikan flight sayang?.”

10 comments:

  1. sweet giler citer ni....
    huhu x sbr nk thu ape konflik yg bkl dihadapi oleh diorg 2 ni...

    kak tyea keep up da gud work ya...


    ~rina~

    ReplyDelete
  2. dorang sgt bahagia...
    ape la konflik yg nk jadi ni ek...
    smbung cepat2...
    andalusia skali...

    ReplyDelete
  3. eeii..
    best2..
    sweet jer dorang nieh..
    konflik?curious nieh..hehe..
    smbung2.

    ReplyDelete
  4. he..he...
    citer nehh bersiri ehh?

    besh laaa~

    bruntung btoll llaki tuh dpt wife mcm Alishah

    ReplyDelete
  5. he..he..

    btol tuu...

    dah sweet2 mcm nehh tiba2 ada konflik..

    entah2 llaki tuhh jumpe first love dia dkt turki..

    he..he.h...hehhh...~

    ReplyDelete
  6. salam tyea...
    hehehe hari ni bru dpt nk tulis komen, smlm dpt bca je..
    pe2 pon cite ni mmg best..
    x sabar nk tunggu selanjutnya camne konflik yg akan berlaku...
    ciayok2 tyea...
    ibu tungguuuuu(~_~)

    ReplyDelete
  7. salam ziarah..
    baru jmpe blog akk..
    bestla cite ni..
    untungnye suami die..
    xsabar nk tau badai ape yg melanda hubungan ni..eheh..

    ReplyDelete
  8. erm..
    sweeet je dpt wife mcm tu..

    ap conflict dorang ek??
    jgnla jd benda sdey2

    ReplyDelete
  9. waaa sweet giler la couple ni
    aisey jgn r kasi cite cedih2 huhu
    yg pasti cite mst beshh hihihi

    cuma la, rasa kn2 cm de something wrong aje dgn perkataan yg kt:-
    “Lama lagikan flight sayang?.”
    maksud kak tyea pe?
    better letak "lambat" kot
    saya pun xpasti cuma rasa ayatnya cam kureng ckt hihihi

    p/s:if salah maap ye hihihi

    ReplyDelete
  10. thanks airina...hehe..betullah tu..mgkn bab saya besa cakap lama tuk lambat..macam sama mksd je..

    ReplyDelete

cakap aje..saya layan..

Popular Posts